Jak reklamować leki, które można kupić bez recepty i jak zachęcać aptekarzy do ich sprzedawania te zasady określa Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej. Podpisały go Stowarzyszenie Firm Farmaceutycznych w Polsce oraz Izba Gospodarcza "Farmacja Polska".

Kodeks, który ma między innymi ograniczyć korupcje wśród lekarzy i aptekarzy, zabrania umieszczania w reklamach przesadzonych efektów terapeutycznych i kierowania reklam leków do dzieci. Podobny kodeks, dotyczący leków sprzedawanych na receptę, już obowiązuje. Istnieje też komisja oceniająca działanie firm farmaceutycznych. Główny inspektor farmaceutyczny Maria Głowniak twierdzi, że dobra jest każda forma uzdrowienia rynku, ale przyznaje, że żadna ze spraw nie zakończyła się jak dotąd w sądzie: ”Prokuratorzy nie przejmują się zgłoszeniami dotyczącymi reklam, ponieważ są one traktowane jako sprawy o małej szkodliwości.” Zdzisław Sabiłło ze stowarzyszenia Przedstawicieli Firm Farmaceutycznych przyznaje natomiast, że handlowcy często posługują się metodami niemoralnymi, na przykład promują aptekarzy sprzedających największe ilości ich produktów czy wręczają kosztowne prezenty lekarzom, Właśnie takim działaniom ma zapobiegać kodeks.

14:30