Co piąty Polak jeszcze nie rozliczył się z fiskusem. Jeśli to właśnie Ty, możesz już teraz zadzwonić do podatkowych ekspertów z KPMG. Przy telefonach RMF FM będą dyżurować do południa. Nasz numer telefonu to: 12-200-00-00.

Najczęstsze błędy

Choć po raz pierwszy rozliczamy się według dwóch stawek podatku - to 18 i 32 procent - formularze są cały czas tak samo skomplikowane. Jakie błędy popełniamy najczęściej? Wynikające z roztargnienia.

Najczęściej zapominamy PIT podpisać na ostatniej stronie w przedostatniej rubryczce oznaczonej literą K. Zdarza się nam też zapomnieć wpisać nazwę miejscowości czy kod pocztowy. Jeśli sami wypełniamy zeznanie samodzielnie, często zdarzają się błędy rachunkowe - mówi Magdalena Kobos z Ministerstwa Finansów. Inny często pojawiający się błąd - mylenie swojego NIP-u z NIP-em pracodawcy. Wielu błędów można uniknąć rozliczając się przez internet, bo wtedy podpowiada nam system.

Rozlicz się przez internet

Już 182 tysiące osób rozliczyło się z fiskusem przez internet - ustaliła reporterka RMF FM Agnieszka Witkowicz. W zeszłym roku elektroniczny PIT wypełniło tylko 80 tysięcy podatników.

Rozliczenie przez internet jest bardzo proste. Wchodzimy na stronę internetową e-deklaracje.mf.gov.pl. Na początku musimy pobrać i zainstalować program do wypełnienia PIT-a. Wystarczy kliknąć na przycisk zainstaluj. Następnie uruchamiamy program i tworzymy własny profil, czyli wpisujemy swoje imię, nazwisko, adres, numery PESEL i NIP. Aplikacja zapamięta te dane i przy wypełnianiu deklaracji zostaną one naniesione na odpowiednie pola.

Kolejny krok to wybór odpowiedniego formularza i wpisanie danych przekazanych przez pracodawcę. Program jest bardzo intuicyjny i jeśli popełnimy błąd, od razu jesteśmy o tym informowani.

Trzeci krok, to złożenie pod deklaracją podpisu elektronicznego. Jeśli takiego nie mamy, program poprosi nas, byśmy w odpowiednie pole wpisali nasz przychód z ubiegłorocznego zeznania podatkowego. Następnie sprawdzamy, czy wszystko wpisaliśmy poprawnie. Możemy też o to poprosić program.

Na koniec jednym kliknięciem wysyłamy deklarację. Po chwili dostaniemy tzw. UPO, czyli Urzędowe Potwierdzenie Odbioru, które powinniśmy wydrukować i zachować, bo to jedyny dowód potwierdzający elektroniczne złożenie PIT-a.

Nasza infolinia i dyżurujący przy niej eksperci podatkowi będą także jutro i pojutrze do Waszej dyspozycji. O rozliczeniu się z podatków pisze także "Gazeta Wyborcza".