S8 będziemy mogli przejechać Polskę z zachodu na wschód, z Wrocławia do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku. Co więcej, część trasy na odcinku Wrocław-Łódź miałaby zostać przekształcona w autostradę A8 (będzie miała dwa pasy z poboczem). Plany są piękne; rzeczywistość skrzeczy. Prace owszem trwają, ale… w zaciszu biur.

Robotników można zobaczyć jedynie na niewielkim 17-kilometrowym odcinku między Radzyminem a Wyszkowem na krajowej ósemce. Roboty, które mają dostosować trasę do standardów drogi ekspresowej, zabiorą – według planów – dwa lata.

Dalej trasa budowana jest na papierze. Według planów prace przebiegać mają etapami: Wrocław-Wieruszów oraz Piotrków Trybunalski-Warszawa, a następnie od Wieruszów przez Sieradz, Zduńską Wolę, Pabianice i Łask do autostrady A1 oraz w Warszawie jako element obwodnicy stolicy. A wszystko do 2011 roku.

GDDKiA rozpoczęła etap przetargów na realizację stołecznego odcinka Konotopa-Powązkowska i stara się o decyzję środowiskową dla odcinka Powązkowska-Marki. Już wiadomo, że są opóźnienia w jej wydaniu. Dokumentacja lub projekty budowlane przygotowywane są także na pozostałych odcinkach projektowanej drogi.

Z 680 wirtualnych kilometrów drogi ekspresowej, szybko przejedziemy jedynie obwodnicą Radzymina, Ostrowi Mazowieckiej i Oleśnicy.