Wstrzymania prac nad pakietem mobilności - czyli nowymi, unijmymi przepisami dla branży transportowej - domagają się polscy przewoźnicy w petycji do Rady Unii Europejskiej. Transportowcy przekonują, że nowe przepisy uderzą w - i tak mocno osłabioną przez pandemię koronawirusa - branżę. W apelu jest też prośba o to, aby państwa Unii miały obowiązek zapewnić kierowcom dostęp do pryszniców, umywalek i toalet, w czasie kryzysu, wywołanego Covid-19.

Autorzy petycji podkreślają, że ponad 90 proc. przedsiębiorstw transportowych w Unii Europejskiej stanowią małe i średnie rodzinne firmy, których zdolność finansowa jest na bardzo niskim poziomie zbliżonym do minimum określonego w rozporządzeniu. Związek Transport i Logistyka Polska dodatkowo podkreśla, że przez obecny kryzys może upaść wiele firm transportowych. Nowe, unijne przepisy dodatkowo utrudnią sytuację zwłaszcza przedsiębiorstwom z Europy Środkowo-Wschodniej. W interesie europejskiej gospodarki należy zawiesić prace nad Pakietem i wycofać się z przyjętych do tej pory regulacji - przekonują transportowcy. 

"Z dosyć dużym zaniepokojeniem i zdumieniem przyjęliśmy wiadomość, że pomimo szalejącej na całym świecie pandemii COVOD-19, której skutki gospodarcze w coraz większym stopniu odczuwa cała europejska gospodarka, a branża transportu drogowego w szczególności, Rada Unii Europejskiej kontynuuje prace nad Pakietem mobilności nr 1, o czym świadczą kolejne wyznaczone w najbliższych dniach terminy formalnych posiedzeń organów i komitetów Rady" - przekonuje Zwiażek Transport i Logistyka Polska.

Cytat

Można z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć, że długofalowym skutkiem kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 będzie upadłość znacznej części europejskich przewoźników, w szczególności tych ze słabiej rozwiniętych państw unijnych. Z kolei firmy, którym uda się przetrwać ten kryzys, jeszcze przez wiele lat będą osłabione pod względem ekonomicznym, a ich zdolność przewozowa może być niewystarczająca dla zaspokojenia potrzeb odradzającej się europejskiej gospodarki.

Czego oczekują firmy transportowe?

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska zwrócił się do unijnych władz z apelem o:

  • zawieszenie prac i następnie wycofanie Pakietu mobilności nr 1,
  • czasowe zawieszenie stosowania przepisów o pracownikach delegowanych wobec kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy
  • czasowe zawieszenie ograniczeń w wykonywaniu przewozów kabotażowych,
  • czasowe zawieszenie przepisów w zakresie szkoleń okresowych kierowców,
  • zobowiązania państw członkowskich UE do wydania zarządzeń/poleceń utrzymujących dostępność dla kierowców sanitariatów w czasie kryzysu COVID-19,
  • wypracowanie w UE przepisów ograniczających odpowiedzialność przewoźników, operatorów transportowych i spedytorów z tytułu zawartych umów przewozu w związku z wirusem COVID-19.


Opracowanie: