Aż 20 procent włoskich rodzin zrezygnowało w tym roku z kupowania świątecznych prezentów – wynika z sondażu tamtejszej federacji konsumentów. Eksperci podkreślają, że to oznaka utrzymującego się kryzysu.

Według danych krajowego Obserwatorium Konsumentów wydatki na świąteczne prezenty we Włoszech spadły o ponad 11 punktów procentowych w porównaniu z zeszłym rokiem. Przeciętna rodzina wydała na ten cel około 130 euro.

Stowarzyszenie konsumentów Codacons oszacowało, że Włosi wydali na prezenty i ozdoby choinkowe w sumie o 600 milionów euro niż przed rokiem i o 7,7 miliarda euro mniej niż w 2007 roku, kiedy jeszcze nie zaczął się kryzys.

Mniejsze były też wydatki mieszkańców Italii na żywność. Rolniczy związek Coldiretti przedstawił obliczenia, z których wynika, że w tym roku Włosi przeznaczyli na jedzenie i napoje przed Świętami o 8 punktów procentowych mniej niż przed rokiem. Niemal całkowicie zrezygnowali z luksusowych przysmaków takich jak ostrygi, kawior i szampan.

(mn)