Przełomowe odkrycie naukowców z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dotyczy ono mechanizmu oddziaływania fotonu z elektronami. Odkrycie przyczyni się do rozwoju wysokorozdzielczej diagnostyki rentgenowskiej. Toruńscy naukowcy dokonali go we współpracy z innymi ośrodkami w kraju i za granicą.

Odkrycie dotyczy skomplikowanych zagadnień spektroskopii atomowej. Pozwala na wyjaśnienie fenomenu poszerzania się linii hipersatelitarnych w widmie rentgenowskim w przypadku usunięcia obu elektronów z powłoki K, a także wskazuje jaki mechanizm doprowadził do wytworzenia stanu z dwiema dziurami w tej powłoce.

Wyniki badań mają ważne konsekwencje dla podstaw spektroskopii atomowej. Oznaczają konieczność weryfikacji danych dotyczących wartości parametrów atomowych. Będą pomocne w lepszym zrozumieniu rezultatów badań prowadzonych w największych laboratoriach, takich jak European Synchrotron Radiation Facility w Grenoble we Francji. Odkrycie przyczyni się do rozwoju wysokorozdzielczej diagnostyki rentgenowskiej, służącej określaniu kluczowych parametrów w reaktorach atomowych typu tokamak, takich jak obecnie budowany największy reaktor International Thermonuclear Experimental Reaktor.

Artykuł przedstawiający odkrycie wkrótce ma ukazać się w prestiżowym czasopiśmie "Physical Review Letters", wydawanym przez Amercian Physical Society.