Odnalezienie w Australii szkieletu gigantycznego gada morskiego sprzed 100 mln lat zostało okrzyknięte przełomem, który może dostarczyć niezwykle ważnych wskazówek dla badaczy prehistorii – informuje stacja CNN.

Szczątki sześciometrowego młodego plezjozaura - należącego do nadrzędu płetwojaszczurów - zostały odkopane w stanie Queensland przez grupę amatorskich łowców skamielin. W tym przypadku udało się natrafić na długoszyjną odmianę plezjozaura - elazmozaura.

Cytowany przez CNN Espen Knutsen, starszy kustosz paleontologii w Queensland Museum, porównał odkrycie z Queensland do odnalezienia egipskiego kamienia z Rosetty w 1799 r. (dzięki odczytaniu napisów umieszczonych na bloku granitu udało się rozszyfrować hieroglify).

Nigdy nie znaleźliśmy razem ciała i głowy, a to może być kluczem do przyszłych badań w tej dziedzinie - wyjaśnił Knutsen dodając, że często u tych gadów po śmierci głowa oddzielała się od ciała. Ze względu na to, że szkielet należał do młodego gada, naukowcy spodziewają się zyskać nową wiedzę, jak kształt ciała prehistorycznego zwierzęcia zmieniał się od młodości do dorosłości.

Elazmozaury osiągały od 8 m do 10 m długości. Żyły w głębokim na 50 m Morzu Eromanga, które około 150 mln lat temu pokrywało duże obszary dzisiejszej śródlądowej Australii. Plezjozaury - a także inne morskie gady ichtiozaury - nie są klasyfikowane jako dinozaury, chociaż żyły w tym samym okresie prehistorii. Zanim stały się zwierzętami morskimi, plezjozaury żyły na lądzie. Z tego powodu nie miały skrzeli - stąd nie wiadomo, jak długo mogły przebywać w zanurzeniu.

CNN przypomina, że odnalezienie plezjozaura to jedno z ważnych w ostatnich latach odkryć archeologicznych w Australii. W 2007 r. także w Queensland natrafiono na szkielet potężnego gada, którego określono jako największy okaz odnaleziony dotąd w Australii. Jak opisuje CNN, dinozaur - który zyskał nazwę Cooper - miał wysokość dwóch pięter i długość boiska do koszykówki (niemal 30 m).

W zeszłym roku australijscy poszukiwacze skamieniałości odkryli szkielet gada określonego jako latający smok. Prehistoryczny jaszczur potrafił szybować i z powietrza polować na mniejsze dinozaury.