10 kwietnia w Rydze wernisaż wystawy "W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz. Tkanina i rzeźba". W Muzeum Sztuki Dekoracyjnej i Designu w łotewskiej stolicy będzie można zobaczyć można ponad 20 obiektów, w tym przestrzenne tkaniny - abakany, rzeźby i figuratywne kompozycje z kilku polskich muzeów oraz z pracowni zmarłej w 2017 roku artystki.

To pierwsza tak znacząca retrospektywna wystawa prac Magdaleny Abakanowicz w krajach bałtyckich. Monumentalne rzeźby z tkanin nieprzypadkowo prezentowane są w Rydze, gdzie od wielu lat organizowane jest Triennale Tkaniny. Kuratorkami wystawy są Irena Bužinska z Łotewskiego Narodowego Muzeum Sztuki oraz Eulalia Domanowska z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Wystawa została zaaranżowana we wnętrzu niezwykłego dawnego romańskiego kościoła. Przestrzeń tego kościoła bardzo koresponduje z wystawą, nadaje jej wręcz sakralny charakter - mówi w RMF FM Eulalia Domanowska. W prezbiterium zawisł abakan pomarańczowy, który wygląda jak ołtarz lub ikona. Te prace wspaniale korespondują też z architekturą sufitu opartego na potężnych filarach i drewnianych belkach - dodaje kuratorka.

Jeden z tekstów do katalogu wprowadzającego do wystawy napisała Anda Rottenberg. Wracam w nim do abakanów, do wczesnej twórczości Magdaleny Abakanowicz, żeby je "dointerpretować", ponieważ artystka właściwie nigdy nie komentowała tego, co one reprezentują, poza tkaniną - mówi w RMF FM historyk i krytyk sztuki. Poza tym, że jako formy tkackie one wychodzą w przestrzeń, co jest bardzo istotnym elementem jej twórczości, to jednak reprezentują feminizm od którego Magdalena Abakanowicz się całe życie odżegnywała. Abakany łączyły się z tą tkacką profesją, która ją umieszczała w getcie tkackim, w dziale sztuki dekoracyjnej, z którego ona całe życie chciała się wydobyć i uzyskać dla tkaniny uprawnienia w dziedzinie sztuki, sztuki która ma swoją wymowę - podkreśla w RMF FM Anda Rottenberg.

Magdalena Abakanowicz (1930-2017) należy do najlepiej znanych w świecie polskich artystów. Na początku skupiała się na malarstwie, tworząc wielkoformatowe, monumentalne kompozycje - gwasze na tekturze i lnianym płótnie ze stylizowanymi motywami ptaków, roślin wodnych i ryb. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych zajęła się tkaniną. Zaczęłam tkać (...), po to, żeby z tkactwa zrobić sztukę, nadać mu inny sens wbrew wszystkim przyzwyczajeniom i nawykom. Chciałam oderwać tkactwo od wszelkiej użytkowości, zrobić niezależny obiekt. Udało mi się: powstały kompletnie nieużyteczne, nieutylitarne "abakany", już nie tkanina - mówiła artystka.

Wystawę "W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz. Tkanina i rzeźba" zorganizowały w Rydze - IAM, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz Łotewskie Narodowe Muzeum Sztuki. Magdalena Abakanowicz to kolejna ikona polskiej awangardy po Andrzeju Wróblewskim, Katarzynie Kobro, Władysławie Strzemińskim, którą Instytut Adama Mickiewicza wprowadza do międzynarodowego obiegu. Dla zwiedzających wystawa w Rydze będzie czynna od 11 kwietnia do 30 czerwca 2019.