MAZOWSZE:

Mazowieccy maturzyści najczęściej pisali w środę egzamin z matematyki. Ci, którzy wybrali historię mogli pisać o monarchii lub idei imperium. Ci, którzy wybrali biologię mogli wybrać między rozmnażaniem roślin i wodą.

Pisemny egzamin z historii. Tematy:

1. Monarcha a stan szlachecki w Polsce. Przedstaw i scharakteryzuj ich wzajemne relacje w okresie od przywileju koszyckiego do pierwszej wolnej elekcji.

2. Polska XX wieku. Przedstaw przyjętą periodyzację dziejów Polski dla tego stulecia, uzasadnij cezury i scharakteryzuj wydarzenia przełomowe.

3. Idea imperium w dobie nowożytnej - Rosja, Francja Napoleona Bonapartego i wiktoriańska Anglia.

Pisemny egzamin z biologii. Tematy:

1. Budowa, funkcjonowanie oraz schorzenia wybranych narządów zmysłów człowieka.

2. Różnorodność sposobów rozmnażania się roślin.

3. Woda jako środowisko życia i procesów życiowych (temat w postaci zestawu zadań).

Piszący egzamin z matematyki mieli do wyboru 3 z 5 zadań. Ci, którzy chcieliby uzyskać ocenę celującą dodatkowo musieli rozwiązać część zdania dotyczącego ciągu geometrycznego.

WIELKOPOLSKA:

Ponad połowa wielkopolskich maturzystów rozwiązywała w środę zadania z matematyki. Mniej popularne były kolejno: historia i biologia. Najczęściej wybieranym językiem obcym był język angielski. Kuratorium Oświaty w Poznaniu zaproponowało uczniom do wyboru następujące następujące pytania:

Historia:

1. Dokonaj analizy problemu kozackiego w polityce wewnętrznej i zagranicznej Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

2. Udowodnij lub odrzuć tezę Stanisława Salamoniowicza: "...Niemcy zostały zjednoczone nie tylko przysłowiową drogą krwi i żelaza, jaką wytyczył kanclerz Bismarck; zostały zjednoczone poprzez narodowe dążenie do zjednoczenia gospodarczego kraju [...], a także - i to w poważnej mierze - poprzez przemiany w mentalności zarówno społeczeństwa pruskiego, jak i niemieckiego...".

3. Gospodarka i społeczeństwo Polski średniowiecznej. Analiza źródeł historycznych.

Biologia:

1. Przedstaw różnorodność sposobów rozmnażania zwierząt jako przejaw adaptacji do warunków środowiskowych.

2. Wykaż różnice w budowie oraz fizjologii komórek roślinnych i 

zwierzęcych.

3. Dziedziczność jako podstawowa cecha żywych organizmów.

PODKARPACIE:

Do maturalnych testów z biologii na Podkarpaciu wkradły się dwa drobne błędy, które - zdaniem maturzystów - nie wpłyną jednak na ostateczną ocenę egzaminu.

"Błąd polegał na tym, że zamiast dwójki była jedynka. Po prostu zabrakło jednej kreseczki, ale nauczyciele szybko wykryli błąd i został naprawiony" - mówili maturzyści z I LO im. ks. Stanisława Konarskiego w Rzeszowie maturzystka z Konarskiego. Drugi błąd polegał na podziale jednego pytania na dwie części, w wyniku czego zamiast pytania trzeciego było pytanie trzecie i czwarte. Pojawienie się błędów komputerowych w testach potwierdzają dyrektorzy kilku rzeszowskich liceów. Ich zdaniem błędy te można było wykryć po analizie pytania. Kuratorium w Rzeszowie odmawia wszelkich komentarzy. W województwie podkarpackim do tegorocznej matury przystąpiło łącznie ponad 28 tys. uczniów i słuchaczy, w tym ponad 24 tys. młodzieży.