Ogromna dziura w ziemi już nie zieje pustką - mowa o podziemnym, wielofunkcyjnym dworcu Łódź Fabryczna. Do tej pory z placu budowy wywieziono około 660 tys. metrów sześciennych ziemi, a w sumie wybrane ma być 1,5 miliona metrów sześciennych. Zadaszone są fragmenty dworca nad peronami, parkingami i nad częścią kolejową.

Jesteśmy w części nazywanej stacyjną na poziomie 8 stropu - objaśnia kierownik budowy nowego dworca Łódź Fabryczna - Aziz Huseynov. Pod tym stropem będą perony i stacje. To część do obsługi pasażerów; kasy, ciągi komunikacyjne, windy. Nad tym mamy jeszcze jeden strop, który jest do wykonania, i nad tym już będzie ta docelowa hala wejściowa - widoczna na wizualizacji - dodaje. Na zrobienie stropów już wylano około 100 tysięcy metrów sześciennych betonu. A będzie jeszcze więcej. W ramach całej inwestycji planowane jest wykorzystanie około 750 tysięcy metrów sześciennych betonu - podkreśla rzecznik konsorcjum, budującego dworzec - Katarzyna Rumowska. To jest trzykrotnie więcej, niż to było na budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.

Postęp prac widać też na ulicach wokół budowanego, nowego dworca. Tam są prowadzone prace związane z podziemną infrastrukturą - taką jak wodociągi i przebudowa czy infrastrukturą komunikacji miejskiej (sieć i tory). 

Nowy dworzec ma być ukończony w 2015 roku. Multimodalny węzeł komunikacyjny (czyli obsługa pociągów, tramwajów, autobusów dalekobieżnych i miejskich) to pierwsza w Polsce inwestycja na tak ogromną skalę. W ramach robót zostaną zrobione m.in.:

- budowa podziemnej stacji Łódź Fabryczna: cztery perony wyspowe, osiem torów na poziomie -16,5 m;

- budowa konstrukcji nowego dworca Łódź Fabryczna (na poziomie -1 z płytą przykrywającą
na poziomie "0");

- budowa dwunawowego tunelu - w kierunku stacji Łódź Widzew - o długości ok. 1600 m z linią czterotorową dla pociągów dalekobieżnych, regionalnych, aglomeracyjnych, a w przyszłości kolei dużych prędkości;

- budowa nowego przystanku osobowego Łódź Niciarniana wraz z budową bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z ulicą Niciarnianą;

- przebudowa torów na stacji Łódź Widzew wraz z budową trzech peronów wyspowych oraz podziemnego przejścia dla pasażerów.

W ramach projektu zostanie również wybudowany system parkingów dla samochodów ("Parkuj i Jedź") oraz dla rowerów. Koszt inwestycji szacowany jest na około 2 miliardy 300 milionów złotych.