15 marca to święto nas wszystkich. Akurat dzisiaj wypada bowiem Światowy Dzień Konsumentów. Jak się okazuje, Polacy są konsumentami coraz bardziej świadomymi. Śmielej i częściej dochodzą swoich praw, jeśli sklepy bądź usługodawcy nie wywiązują się ze swoich obowiązków. Od dziesięciu lat pomaga im w tym 360 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Najczęściej reklamowanym przez polskich konsumentów przedmiotem od wielu lat są buty. W dalszej kolejności skarżymy się na usługi telekomunikacyjne, deweloperskie i turystyczne czy na tak zwanych fachowców, którzy remontują nam mieszkania lub naprawiają samochody.

Małgorzata Cielok z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by na każdą usługę - jak choćby zamówienie tortu na przyjęcie weselne - spisywać umowę. Może się bowiem zdarzyć, że tort nie dość, że będzie inny, to po prostu może być brzydki. Reklamacja tak nienależycie wykonanej usługi jest możliwa. Gdyby zostały spisane pewne warunki, to byłoby łatwiej - wyjaśnia:

Warto pamiętać również o powiatowych i miejskich rzecznikach konsumentów. Ich porady są bezpłatne, a ponad 80 procent spraw, jakie do nich trafiają, jest rozstrzyganych po myśli konsumenta. Wystarcza już sama interwencja rzecznika.