Po ponad 60 latach od ostatniego kursu niemieckie działo pancerne StuG IV znów jeździ. Grupa pasjonatów z Poznania, pracująca nad rekonstrukcją jedynego na świecie kompletnego egzemplarza działa samobieżnego Sturmgeschuetz IV, rozpoczęła jazdy próbne. Oficjalna premiera zrekonstruowanego działa ma nastąpić 19 września.

Unikalny egzemplarz działa wyciągnięto 11 lipca 2008 r. z rzeki Rgilewki w gminie Grzegorzew. Działo trafiło do Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Prace pod kierownictwem kapitana Tomasza Ogrodniczuka, kustosza Muzeum Broni Pancernej, prowadzone są w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu. Po zrekonstruowaniu pojazdu i uruchomieniu silnika, rozpoczęto pierwsze jazdy próbne. W czerwcu udało się uruchomić zrekonstruowany silnik Sturmgeschuetza. Po kilku tygodniach regulacji Maybach HL 120 TRM spalający ponad 300 litrów paliwa na 100 km został zainstalowany w pojeździe.

Poznański StuG prawdopodobnie zatonął podczas wycofywania się wojsk niemieckich z Polski. Niewykluczone, że pojazd obrał trasę wzdłuż torów kolejowych na trasie Warszawa- Berlin, wjechał na zamarzniętą rzekę Rgilewkę i lód załamał się pod jego ciężarem. Po wydobyciu działo zostało rozebrane, części wyczyszczono i skatalogowano. Zdecydowana większość elementów w pojeździe jest oryginalna i odnowiona na potrzeby projektu. Części zamienne, wykorzystywane do przywrócenia sprawności, były też poszukiwane wśród znawców i kolekcjonerów.

Sturmgeschuetz IV to hybryda czołgu Panzer IV i działa pancernego Stug III. Działo samobieżne StuG IV zostało zaprezentowane 6 grudnia 1943 roku. Do stycznia 1944 roku wyprodukowano 31 pojazdów.