W maju rusza pilotażowy program współpracy Tatrzańskiego Parku Narodowego z lokalnymi kwaterodawcami. W nazwie „Gotowi w góry” zawiera się główny cel projektu: informowanie turystów, jak przygotować się do wędrówek po Tatrach.

W maju rusza pilotażowy program współpracy Tatrzańskiego Parku Narodowego z lokalnymi kwaterodawcami. W nazwie „Gotowi w góry” zawiera się główny cel projektu: informowanie turystów, jak przygotować się do wędrówek po Tatrach.
Morskie Oko /PAP/Grzegorz Momot /PAP

Specjalnie zaprojektowane tablice z pakietami materiałów edukacyjnych na początek trafią do 100 wybranych obiektów z Zakopanego i okolic. Turyści nocujący w pensjonatach objętych programem będą mogli dowiedzieć się, jakie zasady obowiązują w Parku, co spakować na wycieczkę górską, o czym pomyśleć przed ruszeniem na szlak. Codziennie znajdą świeży komunikat turystyczny o warunkach panujących w Tatrach i zagrożeniach, a także prognozę pogody.  Na tablicach "Gotowi w góry"  nie zabraknie innych materiałów związanych z bezpieczeństwem w górach, jak ulotki czy mapy. Obserwujemy, że ludzie przyjeżdżają do nas nieprzygotowani, nie zdają sobie sprawy, że Tatry to nie są pagórki, że tu potrzebna jest i wiedza i odpowiednie wyposażenie - podkreśla Agnieszka Matuszczyk z Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Już rok temu TPN rozpoczął testy tego rozwiązania w kilku kwaterach. Wszystko po to, by dotrzeć z informacją do większej liczby osób, już w miejscu noclegu, a nie dopiero po przekroczeniu granicy Parku.

To się świetnie sprawdza. Turyści chętnie zaglądają do tych informacji i czasami się nawet dziwią co trzeba ze sobą zabrać w góry - czasem nawet pytają: a to po co?" - mówi Wojciech Styrczula z pensjonatu "Liliowy Dwór", który jako jeden z pierwszych przystąpił do tego programu.

TPN dostarczy kwaterodawcom specjalne tablice programu "Gotowi w góry" i będzie codziennie wysyłał komunikaty o warunkach turystycznych i pogodowych w Tatrach. Zadaniem właścicieli kwater i pensjonatów będzie umieszczenie tablic w widocznych miejscach w swoich obiektach i zadbanie o codzienną aktualizację komunikatów i materiałów przekazywanych przez park tatrzański.

Na początku program będzie testowany w 100 obiektach. Następnie - zależnie od zapotrzebowania - planowane jest jego rozszerzenie o kolejne kwatery.

(MN)