15 kwietnia 1983 roku wbito pierwszy pal na budowie obecnej, pierwszej linii metra. Mało kto wie, że dwa kilkusetmetrowe tunele powstały jednak już w latach pięćdziesiątych, na prawym brzegu Wisły.

Warszawskie Metro ma tak bogatą historię, że możnaby spokojnie napisać o tym książkę. Pierwsze uchwały i plany budowy podejmowano już w latach 20. Budowa metra głębokiego, które miało być jednocześnie schronem przeciwatomowym rozpoczęto w latach 50. Ale po 4 latach mimo wydajenj pomocy Związku Radzieckiego zaniechano pomysłu, a mediom zakazano informować o inwestycji. Na początku jednak chwalono się pomysłem, także w Kronice Filmowej:

Mnie udało się wejść do pozostałości po tunelach. Tylko kilkaset metrów jest na powierzchni i znajduje się na terenie prywatnej firmy. Reszta tuneli schodzi głęboko pod ziemię i jest zalana wodą. Nad nimi powstała między innymi nowa stacja Warszawa Wileńska z centrum handlowym.

Chcesz zobaczyć stare tunele metra ?

Tunele starego metra znajdują się tutaj:

Metro ma jednak nie tylko długą i „kretą” historię, ale i świetlaną przyszłość. Koniec budowy pierwszej linii metra zaplanowano na sierpień tego roku, jednocześnie powstają trzy ostatnie stacje. W przyszłym roku ma ruszyć budowa centralnego odcinka drugiej linii.

Według projektantów, ściany stacji mają pokryć monitory, które będą wyświetlały przesuwające się obrazy, na przykład z powierzchni ziemi. Niestety, jest mało realne, że ten odcinek będzie gotowy przed mistrzostwami Euro 2012.