8 maja obchodzimy ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Z tej okazji Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich na swojej stronie internetowej stworzyło przewodnik „Biblioteka w filmie”, który ma przybliżyć filmowy wizerunek biblioteki a zarazem zachęcać do korzystania z niej.

Z czym nam się kojarzą sceny filmowe w bibliotece?

Pocałunki i pościgi między regałami, książki i gazety pełne tajemnic, biblioteki kryjące odpowiedzi na pytania detektywów i dziennikarzy. Bibliotekarz jako znudzony pracownik? Nic z tych rzeczy! SBP prezentuje pięć filmów w których można znaleźć sceny filmowe wraz z komentarzem do wizerunku bibliotekarza i biblioteki.

Klub Winowajców (The Breakfast Club, 1985) reż. John Hughes

"Klub winowajców" to  historia kilku nastolatków, którzy muszą w jeden z weekendów odbyć karę za swoje występki. Ich opiekun Richard Vernon (Paul Gleason) ustala na ten czas trzy zasady obowiązujące uczniów: nic nie mówić, nie ruszać się z miejsc, nie spać, a żeby wypełnić młodzieży czas, daje im zadanie: napisanie eseju na temat Kim jestem? Biblioteka pozwoli bohaterom dotrzeć do samych siebie, odkryć coś nowego.

Pojutrze (The Day After Tomorrow, 2004) reż. Roland Emmerich

Kiedy światem zaczynają wstrząsać niespotykane zmiany pogodowe, których następstwem jest gwałtowne ochłodzenie klimatu (temperatura spada w tempie 10 stopni na sekundę) zdewastowana, podtopiona, skryta pod lodem biblioteka wciąż jest schronieniem. Na jej półkach czają się setki pretekstów do gorących dyskusji, okazy stanowiące skarby kultury. Biblioteka w tych dramatycznych chwilach jest instytucją publiczną w wielu sensach: otwiera się dla wszystkich, pomaga odnaleźć sens i wiarę, chroni historię ludzkiej myśli.

Siedem (Seven, 1995), reż. David Fincher

Detektyw szuka w bibliotece inspiracji, wskazówek, pomysłów i wiedzy. Biblioteka, którą poznajemy dzięki Williamowi Somersetowi to kopalnia wiedzy, źródło odpowiedzi i jednocześnie oaza spokoju, znakomite miejsca do pracy, namysłu. Biblioteka to również instytucja zarządzająca cennymi danymi osobowymi, pozyskana nie do końca legalną drogą zwartość historii wypożyczeń filmowego mordercy, pozwala ustalić jego zainteresowania, a nawet miejsce zamieszkania.

Śniadanie u Tiffany’ego (Breakfast at Tiffany’s, 1961) reż. Blake Edwards

Jak się okazuje wspólne poszukiwania książki i wypełnianie rewersu w nowojorskiej bibliotece to świetna metoda na podryw. Paul objaśnia Holly, jak korzystać z katalogu, a ona z pełnym entuzjazmem uznaje to za fascynujące.

Wszyscy ludzie prezydenta (All the President’s Men, 1976) reż. Alan J.Pakula

Karty biblioteczne, historia wypożyczeń, a nawet pamięć bibliotekarzy - to źródła z których korzystają filmowi dziennikarze, Bob Woodward (Robert Redford) i Carl Bernstein. Prowadząc śledztwo w sprawie włamania do Watergate nie szukają jednak książek, cenniejsza jest dla nich wiedza, do której na co dzień dostęp mają jedynie bibliotekarze.