W nowe tysiąclecie PKP wejdzie jako spółka akcyjna. Minister Transportu podpisał akt komercjalizacji spółki. Nowe PKP zajmie się wydzielaniem ze swojej struktury mniejszych spółek i sprzedażą zbędnego majątku.

Firmą będzie kierował stary zarząd na czele z prezesem Krzysztofem Celińskim. PKP S.A. nie będzie typową spółka akcyjną, która ma tylko mieć zyski i zarabiać, ale ma pełnić rolę agencji restrukturyzacyjnej dzisiejsze PKP PP. Utworzy więc spółki, które na rynku będą działały bez długów, będą mogły zaciągać kredyty i poprawią jakość świadczonych usług. Jak mówi prezes Celiński, pierwsza wydzielona ze struktur PKP zostanie Warszawska Kolej Dojazdowa, potem Szybka Kolej Miejska w Trójmieście a następnie powstanie spółka zajmująca się pociągami Eurocity i Intercity oraz kolejna, obsługująca przewozy regionalne.

Posłuchaj relacji warszawskiego reportera RMF FM Mariusza Zielińskiego:

Według stanu na 30 września 2000 roku, zadłużenie PKP wyniosło 6 miliardów 664,1 milionów zł. Według Celińskiego, należności PKP wynoszą około 2 mld zł, między innymi od Huty Katowice, Huty Częstochowa i Koksowni Przyjaźń. W tej chwili PKP zatrudnia około 175 tysięcy osób. Do końca 2002 zatrudnienie na kolei ma wynieść 145 tysięcy osób. Koszt restrukturyzacji zatrudnienia ocenia się na 1,1 miliarda zł.

00:35