Europejska Federacja Przemysłu Budowlanego (Fiec) protestuje przeciwko przyznaniu chińskiemu konsorcjum Covec kontraktu na budowę odcinka autostrady A-2 z Warszawy do Łodzi. Pisze o tym niemiecki dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung". A-2 to pierwsza w UE publiczna inwestycja budowlana realizowana przez Chińczyków.

Fiec podejrzewa, że China Overseas Engineering Company (Covec), która wygrała przetarg na budowę A-2 pod koniec zeszłego roku, otrzymuje bezpośrednią pomoc publiczną od Chin. Konsorcjum jest w całości spółką córką korporacji China Railway Group, będącej własnością państwa. Żadne przedsiębiorstwo sektora prywatnego nie może konkurować z Chińską Republiką Ludową - powiedział dyrektor generalny Fiec Ulrich Paetzold, cytowany przez "FAZ".

Zwrócił się on już w tej sprawie do Komisji Europejskiej, szefów Parlamentu Europejskiego oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który wesprze inwestycję kredytem w wys. 500 mln euro.

Jak pisze "FAZ" z formalnego punktu widzenia przetarg odbył się prawidłowo. Również europejskie spółki państwowe - których w przemyśle budowlanym już jednak nie ma - mogłyby stanąć do przetargu. W takim przypadku należałoby zbadać, czy spółka ta nie otrzymuje niedozwolonej pomocy publicznej. Według Fiec chińskiemu konsorcjum tego nie uczyniono.

Niemiecka gazeta zauważa, że Chińczycy zaoferowali w przetargu o 40 proc. niższe koszty realizacji inwestycji niż oczekiwania strony polskiej. Uzasadniali to tym, iż nie potrzebują drogich kredytów.

Fiec skarży się też, że konsorcjum zezwolono na przedstawienie gwarancji banku, niezarejestrowanego w UE. Wątpliwości dotyczą również tego, czy chińscy pracownicy mogą być zatrudniani w Europie za chińskie pensje, nie łamiąc europejskich standardów ochrony pracowniczej.