"Sponsoring" Małgorzaty Szumowskiej wchodzi dziś na ekrany francuskich kin. Wczoraj w Paryżu odbyła się uroczysta premiera filmu. Gościem specjalnym pokazu była grająca główną rolę Juliette Binoche.

Na projekcję w szczelnie wypełnionej sali kina UGC Les Halles w centrum Paryża przyjechała spora cześć ekipy filmu. W premierze wzięli udział m.in. reżyserka Małgorzata Szumowska oraz Andrzej Chyra i Juliette Binoche. Francuska gwiazda, której wejście na estradę przyjęto gorącym aplauzem, nazwała "Sponsoring" "filmem-przygodą". Zamknijcie teraz mocno oczy, a potem otwórzcie je szeroko - zwróciła się Binoche do widzów tuż przed seansem. Po projekcji paryska publiczność nagrodziła twórców długimi brawami.

"Sponsoring" - który w wersji francuskiej nosi tytuł "Elles" (One) - opowiada o Annie, dziennikarce magazynu dla kobiet, która przygotowuje artykuł na temat prostytuujących się we Francji młodych studentek. W trakcie pracy nad materiałem poznaje ona dwie "call girls" - Francuzkę Charlotte i Polkę Alicję. Dziewczyny wprowadzają ją w świat płatnej miłości.

Piętnowanie hipokryzji, ale bez moralizatorstwa

Jak powiedziała Szumowska zaraz po projekcji, chciała ona w swoim filmie uniknąć moralizatorstwa. Anne przychodzi na początku do swoich rozmówczyń z poczuciem, że sama jest kimś lepszym. Ale bardzo szybko kończą się jej te emocje i wchodzi w skórę tych dziewczyn. Przez rozmowę z nimi odkrywa swoje własne pragnienia, samotność, rodzaj niespełnienia - opowiadała reżyserka. Myślę, że obie (prostytutki - bohaterki filmu) robią to, bo chcą to robić. Jest to dla nich jakaś droga do tego, żeby mieć pieniądze. Nie oceniam tego, bo jest to ich wybór - zaznaczyła.

Szumowska podkreśliła, że film obnaża także obłudę mężczyzn, którzy są klientami prostytutek, ale "większość z nich uparcie temu zaprzecza". Według twórczyni, "Sponsoring" "bije po równi w hipokryzję męską, jak i kobiecą".

Nowe dzieło Małgorzaty Szumowskiej jest wspólną produkcją Polski, Francji i Niemiec, współfinansowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. W obsadzie, oprócz Binoche, jest też dwoje polskich wybitnych aktorów: Andrzej Chyra i Krystyna Janda. W rolach call-girls wystąpiły młode aktorki: Anais Demoustier (Charlotte) i Joanna Kulig (Alicja).

Film miał swoją światową premierę w ubiegłym roku na festiwalu filmowym w Toronto. W Polsce trafi na ekrany kin 17 lutego. W tym samym miesiącu będzie też prezentowany na 62. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. "Sponsoring" osiągnął już komercyjny sukces, gdyż został dotąd sprzedany do dystrybucji w 33 krajach na świecie.