Gigantyczne upały i wiatr o niewiarygodnej prędkości – takie informacje pogodowe przynoszą obserwacje dwóch odległych planet. Astronomowie opublikowali dane na temat warunków panujących na 2 podobnych do Jowisza planetach.

Planety te krążą wokół gwiazd odległych od naszego Układu Słonecznego o dziesiątki, a nawet setki lat świetlnych. Pierwszą z nich, nazwaną HD 149026b, odkryto w gwiazdozbiorze Herkulesa, około 256 lat świetlnych od Ziemi. Najnowsze badania promieniowania podczerwonego pokazały, że na jej powierzchni panuje temperatura ponad 2000 stopni Celsjusza. Ciało niebieskie o rozmiarach Saturna i masie niespełna 100 razy większej niż Ziemia wygląda trochę tak, jak rozżarzony węgielek, jest najgorętszą z dotychczas odkrytych planet, okrąża swoją gwiazdę w niespełna 3 ziemskie dni.

Druga z planet, opisywanych w najnowszym numerze czasopisma "Nature", krąży wokół swej gwiazdy w konstelacji Lisa, około 60 lat świetlnych od Ziemi. Planeta obiega swą gwiazdę w ciągu nieco ponad dwóch ziemskich dni i jest przez cały czas zwrócona do niej tą samą stroną. Badania prowadzone z pomocą Kosmicznego Teleskopu Spitzera pokazały, że na powierzchni HD 189733b panują jednak stosunkowo niewielkie różnice temperatury. To wskazuje na to, że do wyrównywania temperatury między oświetloną a ciemną stroną planety przyczyniają się wiatry o nadzwyczajnej prędkości. Naukowcy sądzą, że prędkość wiatru dochodzi tam nawet do blisko 10 tysięcy kilometrów na godzinę.

Ostatnio poznajemy coraz większą liczbę wyników obserwacji pozasłonecznych planet. Prawdopodobnie naukowcy spieszą się z ich opublikowaniem zanim minie termin rezerwacji czasu badawczego Kosmicznego Teleskopu Spitzera. Można oczekiwać wkrótce kolejnych rewelacji "nie z tej ziemi".