Lubelski Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił testową stronę z dynamiczną informacją pasażerską. Można z niej korzystać przy pomocy komputerów i smartfonów. Zamiast czekać bez sensu i się denerwować, każdy pasażer może łatwo sprawdzić, za ile przyjedzie konkretny autobus czy trolejbus.

Informacje dostępne na stronie mogą zaoszczędzić pasażerom wielu niepotrzebnych nerwów. W internecie można zobaczyć w czasie rzeczywistym, czy konkretny autobus jest spóźniony, za ile będzie, czy też podejrzeć ruch wszystkich linii na konkretnym przystanku. Mamy teraz na przykład zamkniętą ulicę Lwowską. Autobusy jadą objazdami i dokładnie widać jakie są opóźnienia, której linii. W każdej tego typu sytuacji informacje z GPS z pojazdów od razu są widoczne na stronie - mówi Jakub Kozak z Zarządu Transportu Miejskiego.

Pracujący w centrum sterowania systemem dyspozytor ma podgląd na całe miasto. Jeśli autobus stoi lub nie jedzie zgodnie z rozkładem, to od razu to widać na ścianie wizyjnej. W sytuacji zagrożenia życia wystarczy, że kierowca wciśnie przycisk alarmowy. Od razu wyświetla nam się gdzie jest i że jest jakieś niebezpieczeństwo. Możemy zaalarmować np. policję. System daje naprawdę duże możliwości i nam i pasażerom - mówi Jakub Kozak.

Gdy na trasie zdarzył się wypadek lub inna nieprzewidziana sytuacja, dyspozytor może wprowadzić przy ikonce autobusu specjalną informację dla pasażerów. Podobna notka pojawi się również na wyświetlaczach umieszczonych na przystankach autobusowych. Ostatnio wyświetlaliśmy informację o tym, że na Alei Kraśnickiej zapadła się jezdnia i przystanki są wyłączone z ruchu - przypomina Justyna Góźdź z ZTM.

Za kilka dni system zyska kolejną funkcjonalność - zostanie uruchomiona informacja sms-owa przydatna zwłaszcza tym, którzy nie mają w komórce mobilnego internetu. Tacy pasażerowie będą mogli zamówić sms-em aktualny rozkład jazdy dla danego przystanku.

Na razie system działa w wersji testowej. ZTM-owi zależy, żeby poprawić go przed oficjalnym startem systemu, który jest planowany na początku września. Dlatego urzędnicy proszą pasażerów o zgłaszanie ewentualnych nieprawidłowości w jego działaniu.