Reklama

  • Minister edukacji poległa na zadaniu z testu szóstoklasisty

    Poniedziałek, 13 maja 2013 (14:05)

    Szefowa resortu edukacji Krystyna Szumilas dostała tylko połowę punktów za odpowiedź na pytanie z testu szóstoklasisty - informuje reporterka RMF FM Agnieszka Wyderka. Pani minister nie poradziła sobie z prostym zadaniem dla 12-latków z powodu klucza odpowiedzi.

    Zdjęcie

    Minister edukacji Krystyna Szumilas
    /PAP/Bartłomiej Zborowski /

    Polecenie z testu, na które odpowiedzi udzieliła pani minister, brzmiało: "Napisz w dwóch, trzech zdaniach, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać". "Ponieważ słuchają nas inni i musimy być zrozumiali dla innych. Wypowiedź musi być logiczna, musi być zrozumiała dla słuchacza, bo to od nas zależy, czy ten, kto nas słucha, rozumie to, co mówimy" - odpowiedziała Krystyna Szumilas. 

    Tę wypowiedź pani minister przeanalizowały dwie nauczycielki-polonistki, które nie wiedziały, kogo oceniają. Uznały, że za samą treść można dać w tym przypadku jeden punkt, ale za poprawność językową nie należy się żaden. Musi być taka ocena, bo zgodnie z kluczem wypowiedź powinna mieć związek z poleceniem i miała być zbudowana ze zdań pojedynczych lub zdania złożonego - tłumaczyła naszej reporterce polonistka, która ocenia testy 6-klasistów. Ta odpowiedź nie spełnia tych warunków - podkreślała.

    50-procentowa skuteczność odpowiedzi pani minister to bardzo słaby wynik. Trzeba pamiętać o tym, że Krystyna Szumilas odpowiadała na zadanie dla 12-latków.

    Klucz do zadania 25, na które odpowiadała Krystyna Szumilas

    Pisanie; pisze na temat i zgodnie z celem (2.1); formułuje kilkuzdaniową wypowiedź na zadany temat
    I. Treść
    1 p. – Uczeń logicznie uzasadnia, dlaczego należy poprawnie mówić/pisać.
    0 p. – Uczeń pisze o poprawnym mówieniu/pisaniu, ale nie uzasadnia, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać (ocenia się kryterium II).
    LUB
    Wypowiedź nie ma żadnego związku z poleceniem (nie ocenia się kryterium II).

    Pisanie; przestrzega norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych (2.3); pisze poprawnie po względem językowym

    II. Poprawność językowa
    Poprawność językową ocenia się, jeśli wypowiedź ucznia ma związek z poleceniem i jest zbudowana z co najmniej dwóch zdań pojedynczych lub jednego zdania złożonego.
    1 p. – Uczeń pisze bezbłędnie pod względem językowym. Dopuszcza się 1 błąd w wypowiedzi rozwiniętej (co najmniej 4 linie lub 20 wyrazów).

    Artykuł pochodzi z kategorii: Polska

Skomentuj artykuł: Minister edukacji poległa na zadaniu z testu szóstoklasisty

Wasze komentarze (72)

Dodaj komentarz
PD

~PD -

Miała uzasadnić, dlaczego należy poprawnie pisać i mówić a uzasadniła tylko, dlaczego należy poprawnie mówić... 1 punkt to i tak za dużo.

snykt

~snykt -

nauczycielki powinny najpierw zdac egzamin z rozumienia klucza.

też polonistka

~też polonistka -

Wypowiedź pani Minister składa się z dwóch zdań złożonych. W kluczu jasno jest napisane: wypowiedź jest zbudowana z co najmniej dwóch zdań pojedynczych lub jednego zdania złożonego. Zwrot "co najmniej" określa jasno, że zdań może być więcej. Po co więc bicie piany?

obywatel john

~obywatel john -

i to właśnie jest poziom rządu tuska

DuzyWacek

~DuzyWacek -

i to jest własnie KLUCZ, który obowiązuje na egzaminach w każdym etapie edukacji /klasa 6, gimnazjum, matura/ jeżeli uczeń nie użyje słowa, zwrotu, wyrażenia itd. o jakim pomyślał twórca zadań, to pozamiatane - 0 punktów, przykład: polecenie brzmi - napisz w dwóch, trzech zdaniach, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać, autor pytania założył co najmniej 2 zdania pojedyncze LUB 1 złożone, jeżeli więc uczeń napisał 2 pojedyncze + 1 złożone - nie spełnia kryteriów, a swoją drogą pani polonistka która sprawdzała pracę pani minister musi być mocno ograniczona

St. Remuszko

~St. Remuszko -

Pani reporterka Wyderka plecie bzdury - bez względu na opinię pani polonistki, która też plecie bzdury. Wszystko razem jest wybitnie niespójne. Jeśli cytowane polecenie oraz odpowiedź są zgodne z prawdą, to pani minister odpowiedziała najpoprawniej pod slońcem. Jeśli nie dostała maksa, to nie wiadomo dlaczego. Stanisław Remuszko link

Załączniki:
ARTUR

~ARTUR -

Druga zasada ministerialnego klucza .Dzieci gojów mają być niewolnikami i nie mają prawa myśleć .

Szumią lasy

~Szumią lasy -

Hahahahahaha. Zróbcie podobny egzamin (cały arkusz) dla pozostałej platfusowni to będzie dopiero ubaw. A do szumilasa: nie zaczyna się zdania od "ponieważ". Ponieważ nie. :D

xXx

~xXx -

W myśl jej logiki, to dlatego, że nie chodziła do współczesnego gimnazjum. Zresztą wystarczy jej posłuchać, a człowiek od razu się orientuje, że jest co najmniej po trepanie.

Szelki

~Szelki -

Yhm polonistą nie jestem, ale w kluczu odpowiedzi jest wyraźnie napisane, że odpowiedź musi zawierać: -20 słów -jedno zdanie złożone lub 2 pojedyncze Odpowiedź: -ilość słów jest wystarczająca -zawiera 2 zdania złożone, więc warunek 2 jest spełniony, należy pamiętać że słowo lub oznacza albo pierwszy, albo drugi, albo obydwa:) Wnioski: Są moim zdaniem 3: -Odpowiedź jest poprawna -Panie co sprawdzają testy powinny się nauczyć podstawowych praw logiki -Ci co twierdzą że pani minister nie zdała by testu powinni się zastanowić nad jej odpowiedzią, a nie nad tym co pisze jakiś niedouczony dziennikarz i dwie polonistki No i najważniejsze gdyby dać profesorowi matematyki maturę podstawowa i sprawdzić jego odpowiedzi to napisał by na 100%? Oczywiście że nie, człowiek nie jest nieomylny, a tu dziennikarz daje pani jedno pytanie i się naśmiewa że źle napisała, pomimo że napisała dobrze. Taki test to nie jedno pytanie i tak się nie ocenia człowieka!!!