Samolot, który w sobotę rozbił się w Topolowie pod Częstochową, bezpośrednio przed katastrofą powinien znajdować się 200-300 metrów wyżej. Możliwe, że wpływ na to miała wysoka tego dnia temperatura. W katastrofie samolotu piper navajo, używanego przez prywatną szkołę spadochronową, zginęło 11 osób, ocalała jedna. Miejsce katastrofy znajdowało się ok. 3 km w linii prostej od lotniska w Rudnikach, skąd wystartowała maszyna.

Zobacz również:

Podczas briefingu w Częstochowie wiceszef PKBWL Andrzej Pussak mówił m.in., że istotnym czynnikiem może być wysoka temperatura, która panowała w sobotę.

Wysoka temperatura zawsze działa negatywnie na silniki lotnicze - sprawność silnika wraz z jej spadkiem wzrasta. Zaskoczeniem dla Komisji było to, że w takiej odległości od lotniska samolot znajdował się na wysokości ok. 100 metrów. Według wstępnych wyliczeń w tym miejscu powinien mieć on wysokość ok. 300-400 metrów - wskazał Pussak.

Jak dodał, nie oznacza to, że warunki do lotu były nieodpowiednie. Pogoda nie miała wpływu na zdarzenie, jednak wobec wagi samolotu, pasażerów, czego jeszcze nie wiemy, czynniki temperaturowe obniżały sprawność silników, a zarazem pogarszały aerodynamikę tego samolotu - zaznaczył ekspert.

Wcześniej rzecznik prowadzącej śledztwo ws. katastrofy prokuratury Tomasz Ozimek podkreślił, że mimo dotychczasowych ustaleń, zgodnie z którymi w chwili uderzenia o ziemię nie pracował lewy silnik samolotu, śledczy nadal biorą pod uwagę trzy główne wersje śledcze: awarię samolotu, błąd pilota i nieprawidłowości w organizacji lotu.

Te kwestie nadal będziemy sprawdzać, a w tym ostatnim wątku np. kwestię ewentualnego przeciążenia samolotu. Może tu bowiem istnieć jakiś splot przyczyn i przyczyną tej katastrofy jest nie tylko sama awaria silnika, która - wszystko na to wskazuje - nastąpiła - podkreślił Ozimek.

PKBWL ustaliła dotąd m.in., że w momencie katastrofy nie pracował lewy silnik maszyny. Wiele wątpliwości jest też co do prawego silnika. Specjaliści nie wiedzą na razie m.in., dlaczego lewy silnik nie pracował, a także dlaczego jego śmigło nie przestawiło się w tej sytuacji w położenie ograniczające opór powietrza. Będą starali się sprawdzać to, badając urządzenia mechaniczne w kabinie wraku.

Pussak przekazał też, że pilot samolotu próbował awaryjnie lądować, do czego już wcześniej doszli przedstawiciele Komisji - na podstawie ułożenia oraz otoczenia wraku. Ich przekonanie potwierdził podczas poniedziałkowego przesłuchania ocalały w katastrofie 40-latek. Mężczyzna zeznał, że pilot rzeczywiście przekazał taką informacje, a pasażerowie założyli kaski i przyjęli odpowiednią pozycję, przypominającą embrionalną.

Prok. Ozimek przekazał także informacje z wtorkowego przesłuchania żony właściciela szkoły, który zginął w katastrofie. Potwierdziło ono wcześniejsze doniesienia o problemach z silnikami maszyny - m.in. już podczas transportu do Polski z USA. Później do Polski został sprowadzony mechanik ze Stanów Zjednoczonych, wobec problemów, które pojawiły się na "kilka-kilkanaście dni" przed katastrofą.

(j.)