Koncern Fiat ogłosił, że przenosi produkcję pandy z zakładu w Tychach do Włoch. Nowy model samochodu będzie od połowy 2011 roku produkowany w zakładzie w Pomigliano d'Arco koło Neapolu.

Oficjalna decyzja turyńskiego koncernu została ogłoszona ponad dwa tygodnie po referendum, w którym 62 procent pracowników opowiedziało się za porozumieniem w sprawie warunków produkcji samochodu i restrukturyzacji zakładu.

Decyzja Włochów o wyprowadzce z Polski jest już ostateczna. To oficjalne stanowisko zarządu Fiata. Władze koncernu zdecydowały, że w Tychach, gdzie są niższe koszty pracy, produkowany będzie stary model tego samochodu, a pod Neapolem nowy model pandy.

Stało się to możliwe po tym jak Włosi zdecydowali w referendum, że będą pracowali dłużej i z krótszymi przerwami. Za przenosinami lobbował włoski rząd z premierem Silvio Berlusconim na czele. W tym czasie polski minister gospodarki Waldemar Pawlak zapewniał, że bez finansowych zachęt Włosi i tak mają dobre warunki do inwestowania w Polsce

Dyrekcja zakładu w Tychach, twierdzi, że mimo przeniesienia produkcji, pracownicy nie zostaną zwolnieni. W fabryce nie mamy planów zwolnień. Fabryka ma optymalne zdolności rzędu pół miliona samochodów- zapewnia w rozmowie z reporterem RMF FM Bogusław Cieślar z Fiata. Nikt nie wyklucza natomiast możliwych obniżek pensji, choć żadna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Obecna wersja Pandy jest produkowana od sześciu lat w zakładach Fiata w Tychach i cały czas ten samochód cieszy się wielką popularnością na Zachodzie. W tym roku zakład w Tychach wyprodukował 276 tys. Fiatów Panda. To połowa rekordowej produkcji 554,3 tys. samochodów, które od początku roku wyjechały za bramy polskiej fabryki Fiata. Oprócz Pandy ponad 6 tys. pracowników tyskich zakładów produkuje także przebojowe, bliźniaczej konstrukcji auta Fiat 500 i Ford Ka. Ponad 97 proc. aut z zakładów w Tychach trafia na eksport.