Jeszcze w tym miesiącu Główny Urząd Miar ma ruszyć z kontrolą używanych przez policję radarów Iskra-1. Policja podkreśla, że na razie nie ma powodu do wycofania ich z użytku, bo posiadają wszystkie wymagane certyfikaty.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że Iskry-1 stanowią jedną piątą radarów z jakich korzystają funkcjonariusze. Na wyposażeniu jest ich 521, wszystkich mierników prędkości (ręcznych oraz pojazdów z zamontowanymi wideorejestratorami) - 2780. Część kierowców sugeruje, że urządzenia pokazują nieprawidłową prędkość. Dodatkowe testy Iskier-1 przeprowadziła już sama policja. Funkcjonariusze zapewniają, że
radary rzetelnie pokazują prędkość, jeśli używa się ich zgodnie z instrukcją.

Komenda Głowna Policji podkreśla też, że nie ma żadnych powodów do wycofania Iskier z użytku. Urządzenia posiadają ważne decyzje zatwierdzenia typu wydane przez Główny Urząd Miar oraz aktualne świadectwa legalizacji.

Śledztwo dotyczące importu i legalizacji radarów Iskra-1 prowadzi od marca warszawska prokuratura. Badane jest ewentualne niedopełnienie obowiązków przez pracowników Głównego Urzędu Miar w Warszawie i Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach. Prokuratorzy nie badają samych urządzeń, ale procedury ich legalizacji. 

Policja mierzy prędkość

Z policyjnych radarów najbardziej znane są te produkowane w Polsce. Chodzi o urządzenia Rapid w różnych wersjach. Policja ma ich ponad tysiąc. Ponad 500 jest Iskier-1 produkcji rosyjskiej. Nowsze, laserowe mierniki prędkości to w zdecydowanej większości produkty jednej firmy z USA - jest to prawie 470 urządzeń Ultralyte 100 LR, 55 TruSpeed i pojedynczy TruCAM.

Policja ma też siedem laserowych urządzeń Rapid L polskiej produkcji. Funkcjonariusze mają też wideorejestratory zamontowane w pojazdach. Takie wyposażenia ma 231 nieoznakowanych radiowozów, 145 pojazdów oznakowanych i sześć motocykli.

Jak podkreśla KGP, Iskry-1 mają niewielkie wymiary co pozwala mierzyć prędkość również przez szybę jadącego radiowozu. Są też trudne do wykrycia przez antyradary. Urządzenia nie potrzebują dodatkowego źródła zasilania, do wykonania pomiaru wystarczy im 0,17 sekundy, a zakres mierzonej prędkości to od 10 do 240 kilometrów na godzinę.