Hiszpańska Primera Division pod względem marketingu i reklamy bije na głowę pozostałe czołowe ligi europejskie. Sprzedaż klubowych gadżetów ekip z Hiszpanii głównie dzięki dwóm potęgom, Realowi Madryt i Barcelonie, sięgnęła 190 mln euro.

Osiemdziesiąt procent tej sumy przypada właśnie na "Królewskich" i "Dumę Katalonii" - wynika z badań marketingowych. Obydwa zespoły mają fanów nie tylko w Hiszpanii, czy Europie, ale i tak odległych częściach świata jak Singapur i Argentyna. Kibice z tych rejonów klubowe pamiątki kupują przede wszystkim przez internet.

Na drugiej pozycji w rankingu uplasowała się angielska Premier League - 168 milionów euro ze sprzedaży gadżetów (tu sumy rozkładają się równomiernie na wszystkie zespoły), a na trzecim miejscu na podium znalazła się niemiecka Bundesliga - 130 milionów euro.

Dziesiątkę klubowych liderów marketingu otwiera Real Madryt, tuż za nim jest FC Barcelona, a następnie FC Liverpool, Bayern Monachium, Olympique Marsylia, Manchester United, AC Milan, Inter Mediolan, Olympique Lyon i Fenerbahce Stambuł.