Do tej pory nauka była przekonana, że życie na Ziemi potrzebuje 27 pierwiastków. Najnowsze odkrycie badaczy z Vanderbilt University pokazuje, że do tej listy trzeba dodać jeszcze jedną pozycję. 28. niezbędnym do życia pierwiastkiem jest brom - pisze w najnowszym numerze czasopismo "Cell". Autorom publikacji udało się nie tylko wykazać, że bez bromu nie da się żyć, ale i wskazać, na czym polega jego znaczenie dla budowy błon komórkowych.

Badania wskazują, że brom jest niezbędny w całym świecie zwierząt, od najprostszych morskich organizmów po człowieka. Bez bromu nie byłoby zwierząt - podkreśla jeden z autorów pracy, profesor Billy Hudson. Jego zespół pokazał, że muszki owocowe, trzymane na diecie pozbawionej bromu, nie mają szansy normalnie się rozwijać i giną. Co jeszcze ważniejsze, pokazał też, że po przywróceniu zaopatrzenia w brom muszki były w stanie przetrwać.

Hudson podkreśla, że obecne odkrycie miało swój początek 30 lat temu, kiedy pracował jeszcze w University of Kansas Medical School. Badania dwóch rzadkich chorób nerek doprowadziły w połowie lat 80. do odkrycia dwóch nieznanych wcześniej białek, które zaplatają się wokół siebie w potrójną helisę kolagenu IV. Stanowi on rodzaj rusztowania wzmacniającego błony biologiczne wszystkich tkanek, w tym nerek. Jeśli rusztowanie jest nieprawidłowe, błony tracą swoje właściwości.

W 2009 roku w laboratoriach Vanderbilt University odkryto nowe wiązanie sulfiliminowe, które wiążąc atomy siarki i azotu działa jako "spinacz" cząsteczek kolagenu IV, umożliwiający im tworzenie wspierającego błony komórkowe rusztowania. W 2012 roku odkryto z kolei istotną rolę, jaką w tworzeniu tego wiązania odgrywa enzym peroksydaza. Jeśli jest zbyt aktywny, nadmierne odkładanie się kolagenu IV upośledza funkcję błon.

W najnowszej pracy badacze z Vanderbilt wykazali, że zasadniczą rolę dla prawidłowego działania peroksydazy przy tworzeniu wiązań sulfiliminowych odgrywają właśnie jony bromu. To oznacza, że ten pierwiastek ma kluczowe znaczenie dla budowy tkanek i rozwoju zwierząt, jest dla życia na Ziemi niezbędny.

Odkrycie ma istotne znaczenie dla medycyny. U wielu grup pacjentów stwierdzano niedobór bromu - podkreśla Scott McCall, jeden z autorów pracy. Suplementy zawierające brom mogą pomóc pacjentom poddawanym dializie czy żywionym pozajelitowo.