W stolicy trwają przygotowania do kolejnej edycji festiwalu "Warszawa w Budowie". W tym roku odbędzie się on pod hasłem "Miasto na sprzedaż". Jego głównym tematem będzie reklama zewnętrzna w Warszawie: od XIX wieku do dziś.

Historię reklamy, wpływ na przestrzeń publiczną i codzienne życie mieszkańców prezentuje festiwalowa wystawa "Miasto na sprzedaż". Można ją oglądać w dawnym Domu Meblowym Emilia. Jest to nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które jest organizatorem festiwalu.

W latach 90. warszawska ulica zmieniła się nie do poznania - pisze w tekście towarzyszącym wystawie Tomasz Fudala. Dewastacji uległy dawne neony i murale, które gdzieniegdzie jeszcze wychylają się spomiędzy nowych budynków. Wraz z wolnością powróciła konsumpcja. Funkcje tradycyjnej przestrzeni miejskiej przejęły stopniowo centra handlowe - dodaje.

Wystawa "Miasto na sprzedaż" - obok ambitnych pomysłów uporządkowania natłoku szyldów, napisów czy współczesnych billboardów - przypomina historię kolorowych witryn i wielkomiejskich pasaży handlowych oraz pulsujących światłem neonów. Prezentuje dowody na udany związek reklamy ze sztuką. Można na niej zobaczyć, jak potoczyły się losy małych pracowni graficznych dwudziestolecia międzywojennego i projekty neonów z lat 60. Przypomina, jak wyglądała warszawska ulica w pierwszych latach po upadku PRL-u, kiedy każdą nową reklamę witano z entuzjazmem.

Wystawa będzie czynna od 12 października. Towarzyszyć jej będzie ponad 50 wydarzeń, między innymi pokazy filmów, wykłady oraz warsztaty.