Jeden z myśliwców MiG-29 miał - według dziennika "Moskowskij Komsomolec" - awarię jednego z dwóch silników. Gazeta powołuje się na anonimowych radioamatorów, którzy przechwycili rozmowę jednego z pilotów z ziemią. Do awarii miało dojść w momencie, kiedy samolot znajdował się 25 km od Placu Czerwonego. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zaprzeczyło tym informacjom.

W myśliwcu MiG-29, który 9 maja 2010 roku leciał w szyku paradnym, usterek w czasie przelotu nad Placem Czerwonym nie było - oświadczył w sobotę resort obrony Rosji. Wszystkie samoloty z szyku paradnego po odbyciu lotu wykonały zwyczajne lądowania na lotniskach tymczasowego lub stałego bazowania - dodał.

Dziennik "Moskowskij Komsomolec" poinformował, że w jednej z 26 maszyn MiG-29, które brały udział w lotniczej części defilady, doszło do poważnego incydentu - włączyła się sygnalizacja informująca o awarii jednego z dwóch silników.

Z ujawnionego w internecie przez radioamatorów zapisu wynika, że pilot prosił o wyznaczenie niższego pułapu lotu dla jednej z par MiG-29. Uzasadnił to tym, że jeden z myśliwców leciał z wyłączonym silnikiem.

Według dziennika, sygnalizacja alarmowa w MiG-29 włączyła się, gdy przelatywał on nad MKAD-em, tj. jedną z obwodnic Moskwy, przebiegającą w odległości około 25 km od Placu Czerwonego.

Źródło w Ministerstwie Obrony poinformowało gazetę, że alarm był fałszywy. Informator "Moskowskiego Komsomolca" przekazał, że sygnalizacja włączyła się, gdy maszyny nie leciały już w szyku paradnym i odległość między nimi była bezpieczna.

Z kolei "Kommiersant", powołując się na własne źródła, podał, że przesłanki do incydentu w powietrzu miały miejsce. Zdaniem rozmówców dziennika, wiadomość o defekcie silnika w jednym z MiG-29 wpłynęła po ich przelocie nad Moskwą - gdy wracały do bazy w Lipiecku, około 460 km na południowy zachód od stolicy.

Nad Placem Czerwonym przeleciało 127 samolotów

W lotniczej części defilady uczestniczyło 127 samolotów i śmigłowców wojskowych. Nad Placem Czerwonym przeleciały helikoptery pokładowe Ka-27, bliskiego wsparcia Ka-50 Czornaja Akuła, szturmowe Ka-52 Aligator, wielozadaniowe Mi-8, szturmowo-desantowe Mi-24, ciężkie transportowe Mi-26 i szturmowe Mi-28.

Później pojawiły samoloty transportowe Ił-76 i An-124, bombowce strategiczne Tu-160, Tu-95MS i Tu-22M3, samoloty dowodzenia i rozpoznania radiolokacyjnego Ił-80 i A-50, samoloty-cysterny Ił-78, jak również samoloty szturmowo-bombowe Su-24, samoloty szturmowe Su-25, myśliwce przechwytujące Su-27, myśliwce frontowe MiG-29, ciężkie myśliwce przechwytujące MiG-31, wielozadaniowe myśliwce Su-34 i samoloty szkolno-bojowe Jak-130.

Jedna z grup - 11 Su-25 i 12 MiG-29 - leciała w szyku tworzącym liczbę "65", a inna - 9 Su-25 kreśliła na niebie nad Kremlem trójkolorową flagę Federacji Rosyjskiej.

Samoloty uczestniczące w paradzie leciały na wysokości 300 metrów z prędkością 550 km na godzinę.