Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do wojewody mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Odcinki objęte wnioskami mają łącznie 20 km długości - poinformowała w piątek spółka.
- CPK złożył wnioski lokalizacyjne dla 4 odcinków KDP Warszawa-Łódź.
- Cała trasa ma mieć 12 wniosków; kolejne planowane na IV kwartał 2025 r.
- Pierwszy odcinek KDP i lotnisko CPK mają ruszyć w 2032 r.
Jak zaznaczyła CPK w komunikacie, kolejne wnioski są w przygotowaniu. To kluczowy fragment linii kolejowej "Y", która do 2035 r. ma połączyć stolicę z Lotniskiem CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem - podkreśliła spółka. Cztery pierwsze wnioski dotyczą projektowanej linii kolejowej na terenie Miasta Stołecznego Warszawy oraz mazowieckich gmin: Ożarów Mazowiecki, Pruszków, Brwinów i Wiskitki.
Jak przypomniała CPK, dla ponad 140-kilometrowej trasy kolejowej między Warszawą i Łodzią posiada już komplet decyzji środowiskowych oraz dwa z wymaganych pozwoleń wodnoprawnych, które wydają Wody Polskie.
"Decyzje lokalizacyjne, w sprawie których spółka złożyła wnioski do wojewody mazowieckiego, to kolejny krok w drodze do budowy linii KDP. Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych kolejnym krokiem będą wnioski o pozwolenie na budowę, które również planujemy złożyć w tym roku. Następnie ruszą przetargi na roboty budowlane" - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, cytowany w komunikacie spółki.
Spka @CPK_PL zoya do Wojewody Mazowieckiego @MUW_RP wnioski o decyzje lokalizacyjne dla 4 z 12 odcinkw linii Kolei Duych Prdkoci #KDP midzy Warszaw i odzi. Dziki temu odcinkowi w 2032 r. powinny by moliwe takie czasy przejazdu: #Warszawa -... pic.twitter.com/V6kmJo2RjZ
CPK_PLJuly 11, 2025
Dla odcinka między Warszawą i Łodzią w sumie będzie 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne. W IV kwartale tego roku planujemy złożyć pozostałych osiem wniosków, w tym do wojewody łódzkiego dla odcinka KDP między Lotniskiem CPK i Łodzią. Trasa KDP między Warszawą i Łodzią jest dla nas priorytetowa, ponieważ pozwoli włączyć Lotnisko CPK w system szybkiej kolei - powiedział prezes CPK Filip Czernicki.
Jak przypomniała spółka, pod budowę KDP kupiła dotychczas w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć 67 działek o łącznej powierzchni ponad 64 ha. Do Programu właściciele zgłosili 191 spośród 201 działek, które zostały zakwalifikowane do Kolejnego PDN.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.