Uczniowi, który uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i z etyki, przy wyliczaniu średniej, będą uwzględniane oceny z obu przedmiotów - zakłada projekt noweli rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Projekt skierowany został do konsultacji.

Uczniowi, który uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i z etyki, przy wyliczaniu średniej, będą uwzględniane oceny z obu przedmiotów - zakłada projekt noweli rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Projekt skierowany został do konsultacji.
Młodzież z pierwszej klasy liceum św. Marii Magdaleny w Poznaniu świętuje zakończenie roku szkolnego / Adam Ciereszko /PAP

Do tej pory uczeń uczęszczający zarówno na zajęcia z religii oraz etyki, do średniej rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych wliczał ocenę ustaloną jako średnia ocen z tych zajęć. Proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rozwiązanie zakłada, że do średniej wliczana będzie uczniowi zarówno ocena z religii, jak i z etyki.

Zgodnie z przeprowadzoną niedawno nowelizacją rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, na świadectwie promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły stawia się poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał ani na religię, ani na etykę, ocenę z religii albo etyki (bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena), jeśli uczeń uczęszczał na jedno z nich oraz dwie oceny, gdy uczeń uczęszczał zarówno na religię, jak i etykę.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 września 2016 roku, czyli wraz z początkiem nowego roku szkolnego.

Rodzice mogą wybrać, czy dziecko będzie chodzić na lekcje etyki, religii, nie będzie uczestniczyć ani w jednych, ani w drugich lub też będzie chodzić zarówno na lekcje religii, jak i etyki. Lekcje organizowane są na życzenie rodziców lub pełnoletnich uczniów. Przepisy te dotyczą wszystkich Kościołów i związków wyznaniowych.

APA