Alcolocki (blokady alkoholowe) będą obowiązkowo montowane w autach kierowców przyłapanych w przeszłości pod wpływem alkoholu. Przepisy, które mają ograniczyć plagę pijanych kierowców na drogach, przyjął właśnie Sejm. Zaostrzył także kary dla kierujących na "podwójnym gazie".

Sądy mają orzekać dożywotni zakaz prowadzenia samochodu dla osób, które zostaną drugi raz złapane na prowadzeniu pod wpływem alkoholu. Wobec pijanych kierowców mają też zasądzać wysokie nawiązki - 5 tysięcy złotych, a 10 tysięcy w przypadku recydywy.

Jeśli ktoś straci prawo jazdy i mimo to wsiądzie za kierownicę, może zostać skazany nawet na 2 lata więzienia. Teraz za jazdę bez prawa jazdy grozi tylko mandat w wysokości 500 złotych.

Kierowca przyłapany w przeszłości na jeździe pod wpływem alkoholu, po odzyskaniu prawa jazdy, będzie musiał wyposażyć swój samochód w alkoholową blokadę i tylko nim będzie mógł przez pewien czas jeździć. Taka blokada uniemożliwiałaby uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekraczałby 0,1 mg alkoholu w 1 dm sześc. W przepisach jest to próg, od którego rozpoczyna się "stan po spożyciu alkoholu".

Przy okazji posłowie uchwalili, że wszyscy kierowcy, którzy przekroczą prędkość o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym, na miejscu stracą prawo jazdy.

Za nowelizacją m.in. Kodeksu karnego oraz Prawa o ruchu drogowym głosowało 286 posłów, przeciw było czterech, zaś 152 wstrzymało się od głosu.

Prace ruszyły na początku 2014 roku

Dyskusja o nietrzeźwych kierowcach powróciła na początku zeszłego roku, po tragicznym wypadku w Kamieniu Pomorskim spowodowanym przez pijanego kierowcę, który śmiertelnie potrącił sześć osób, w tym 9-letnie dziecko. Dwoje kolejnych dzieci zostało rannych.

Na kanwie tej sprawy już w styczniu 2014 roku. zaczęto rozważać zmianę i ulepszenie przepisów. Prace podjęły resorty sprawiedliwości, infrastruktury i MSW. Także poszczególne partie zgłosiły kilka różnych pomysłów. Łączne prace nad zgłoszonymi projektami zmian w Kodeksie karnym, Kodeksie karnym wykonawczym oraz Prawie o ruchu drogowym i Ustawie o kierujących pojazdami podjęła latem zeszłego roku sejmowa komisja nadzwyczajna ds. zmian w kodyfikacjach. Przed miesiącem przedstawiła ona sprawozdanie z prac.

(MRod)