Naukowcy z KUL zbadają lubelskie place zabaw pod kątem bakterii. Porównają, czy więcej patogenów niewrażliwych na antybiotyki jest w pobliżu zieleni, czy na placach miejskich. Wyniki będzie można zobaczyć w formie interaktywnej mapy.

Projekt ma być odpowiedzią na problem antybiotykooporności bakterii.

Zaproponowaliśmy działania lokalne, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa mikrobiologicznego obiektów przeznaczonych dla dzieci. Miejskie i osiedlowe place zabaw to miejsca, gdzie najmłodsi mogą mieć kontakt z różnymi patogenami - podkreśliła dr Ilona Sadok z Wydziału Medycznego KUL, opiekun Koła Naukowego Biotechnologii.

"Niebezpieczeństwa można łatwo uniknąć, stosując podstawowe zasady higieny" - przekonują badacze. Swój komunikat kierują do rodziców i opiekunów dzieci, ale również do całego społeczeństwa.

Co zbadają naukowcy?

Do badań wybrano 33 place zabaw z Lublina. Podzielono je na dwie grupy: obiekty zlokalizowane w pobliżu zieleni miejskiej (tzw. place przyrodnicze) i place położone wśród zabudowy miejskiej, z niewielką ilością elementów przyrodniczych (tzw. place miejskie). Materiał badawczy zbierano z najpopularniejszych atrakcji danego placu. Później analizowano je w laboratorium.

Zaangażowani w projekt studenci biotechnologii KUL podjęli się m.in. identyfikacji bakterii oraz oceny wrażliwości wybranych szczepów, tj. Escherichia coli i Staphylococcus aureus, na antybiotyki.

Chcemy porównać wyniki i na ich podstawie sprawdzić, czy place miejskie są siedliskiem większej liczby bakterii niewrażliwych na antybiotyki niż place przyrodnicze - sprecyzowała dr Ilona Sadok.

Wyniki zostaną opublikowane w kwietniu, w postaci mapy interaktywnej. Każdy zainteresowany będzie mógł odszukać wybrany plac zabaw, kliknąć w jego ikonę i sprawdzić m.in. jakie bakterie na nim znaleziono i które z nich były antybiotykooporne.

Naukowcy z KUL chcą rozmawiać z włodarzami Lublina na temat kolejnych badań i rozwiązania problemów, które ujawnia się w tych obecnie prowadzonych.

Projekt "Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie - lokalne działanie" został sfinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu "Studenckie koła naukowe tworzą innowacje".