Uczniowie III klas gimnazjów, którzy w kwietniu przystąpili do obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 68 proc. punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki - 52 proc. - podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Za zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie średni wynik uzyskany przez uczniów to 59 proc. punktów, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych (czyli biologii, chemii, fizyki i geografii) - 56 proc. punktów.

Gimnazjaliści musieli przystąpić także do pisemnego egzaminu z języka obcego. Przeprowadzany był on na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym.

Średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z egzaminu na poziomie podstawowym z języka angielskiego to 68 proc. punktów, z niemieckiego - 52 proc., z rosyjskiego - 61 proc., z francuskiego - 70 proc., z hiszpańskiego - 70 proc., z włoskiego - 59 proc.

Średni wynik z egzaminu na poziomie rozszerzonym z angielskiego to 52 proc. punktów, z niemieckiego - 42 proc., z rosyjskiego - 48 proc., z francuskiego - 78 proc., z hiszpańskiego - 78 proc., z włoskiego - 78 proc.

Wstępną informację o wynikach osiągniętych w tym roku na egzaminie gimnazjalnym Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej. Po północy w nocy z czwartku na piątek swoje indywidualne wyniki mogli drogą elektroniczną poznać sami gimnazjaliści.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresów funkcji, a z biologii − umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki - napisał dyrektor CKE Marcin Smolik w komunikacie na temat wyników.

Podał w nim także, że gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Dla zdających język włoski najłatwiejsze okazały się zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych, a dla uczniów przystępujących do egzaminu z języka niemieckiego - zadania sprawdzające znajomość środków językowych.

Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego oraz hiszpańskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu. W przypadku języka francuskiego zdający uzyskali najwyższe wyniki za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie na dowodzenie, które wymagało znajomości pojęcia mediany, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z geografii - zadanie dotyczące związku głównych cech klimatu Polski z czynnikami je kształtującymi - poinformował dyrektor CKE.

Jeśli chodzi o języki obce, to - jak podał Smolik - uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego, rosyjskiego oraz włoskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku egzaminu z języka francuskiego i hiszpańskiego na poziomie podstawowym najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych. Uczniom zdającym język niemiecki najwięcej trudności przysporzyły zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych.

Na poziomie rozszerzonym prawie we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych. Wyjątkiem był język rosyjski, w którym najtrudniejsze okazało się zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

Wyniki do tych z lat ubiegłych

Wyniki uzyskane przez gimnazjalistów w tym roku są zbliżone do tych z lat ubiegłych. Średni wynik uzyskany w ubiegłym roku przez gimnazjalistów z polskiego to 69 proc. punktów możliwych do otrzymania, z matematyki - 47 proc., z historii i WOS - 59 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 52 proc., z angielskiego (najczęściej wybieranego języka obcego): na poziomie podstawowym - 67 proc., na rozszerzonym - 49 proc.

CKE zwraca jednak uwagę, by nie porównywać "surowych" średnich wyników uzyskanych w tym roku z wynikami z lat poprzednich. Związane jest to z tym, że arkusze egzaminacyjne są w całości upubliczniane po przeprowadzeniu egzaminu. Dlatego nie ma na egzaminie tzw. zadań kotwiczących, czyli takich samych w kolejnych latach.

Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum, a jego wynik będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego). Zaświadczenia wydane przez CKE z wynikiem uzyskanym z egzaminu uczniowie dostaną wraz ze świadectwem ukończenia gimnazjum.

Egzaminy gimnazjalne zostały przeprowadzone w dniach: 18, 19 i 20 kwietnia. Przystąpiło do nich prawie 340 tys. uczniów klas III gimnazjów. Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie zdawali egzaminów w kwietniu, mogli przystąpić do nich w dodatkowym terminie w dniach 4, 5 i 6 czerwca.

To był przedostatni egzamin gimnazjalny


Tegoroczna sesja egzaminu gimnazjalnego była przedostatnią. Rozpoczęło się już wygaszanie gimnazjów, w roku szkolnym 2017/2018 nie powstały ich pierwsze klasy. Uczniowie, którzy w ubiegłym roku skończyli VI klasę szkoły podstawowej, we wrześniu zamiast rozpocząć naukę w gimnazjum, przeszli do VII klasy szkoły podstawowej. Tak samo będzie w tym roku.

Ostatnia sesja egzaminu gimnazjalnego przeprowadzona zostanie w roku szkolnym 2018/2019 (równolegle z przeprowadzanym po raz pierwszy egzaminem ósmoklasisty). 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.(PAP)