Użycie odpadów Uranu 238 pozwala na coraz dokładniejsze określenie wieku Wszechświata. Międzynarodowa grupa naukowców właśnie pracuje nad udoskonaleniem tej metody, o której donosi najnowszy numer "New Scientist".

Nie udało się dotąd określić minimalnego wieku wszechświata. Rozmaitość stosowanych metod i indywidualne podejście badawcze – wszystko to powodowało, że wyniki błądziły pomiędzy 9 a 16 miliardami lat (choć wczoraj naukowcy ogłosili, że jedna z najstarszych gwiazd, CS31082-001, ma co najmniej 12,5 miliarda lat). Tak duży błąd kazał szukać nowego sposobu, który chyba udało się właśnie odkryć. Nowa metoda opiera się o badania radiometryczne, w których określa się ilość promieniotwórczego uranu 238 w danej materii. W tym celu używa się spektroskopu, który współpracuje z ogromnym teleskopem zlokalizowanym w Chile. Ta właśnie metoda pozwoliła grupie naukowców pod kierownictwem Roger Cayrela z Obserwatorium Paris-Meudon odkryć ślady uranu na prastarej gwieździe o skomplikowanym symbolu CS31082-001. Johannes Andersen z Uniwersytetu w Kopenhadze, który jest członkiem grupy badawczej, wyjaśnia tajniki nowego podejścia: „Siła tej techniki leży w fakcie, że ten fizyczny zegar zaczął bić od momentu, gdy dana galaktyka się narodziła i jego działanie pozostało niezaburzone pomimo późniejszych zmian ewolucyjnych.”

Atomowy zegar

Astronomowie już wcześniej wpadli na pomysł aby wykorzystać promieniotwórczość w badaniu początków Wszechświata. W badaniach używano toru 232, ale ma on zbyt długi czas połowicznego rozpadu. To powoduje, że szacunki czynione przy użyciu tego pierwiastka są niezbyt precyzyjne. Uran 238 ulega rozpadowi znacznie szybciej, dzięki temu wiek gwiazd określonych przy jego użyciu jest znacznie bardziej dokładny. Nowa radiometryczna metoda budzi duże nadzieje w środowisku naukowym. Naukowcy mają nadzieje, że po dalszych pracach, błąd w określeniu wieku Kosmosu powinien wynosić 1,5 miliarda lat. Byłaby to precyzja, jakiej nie udało się osiągnąć nigdy wcześniej. Jest to możliwe głównie dzięki temu, że przy badaniach nad bronią jądrową poznano dokładnie budowę i promieniotwórczość uranu 238. To w połączeniu z oczekiwaną dokładnością danych użyskiwanych przy użyciu spektroskopu pozwala określić dokładnie ilość wspomnianego pierwiastka w materii gwiezdnej. W laboratoriach Holandii i Francji naukowcy pracują właśnie nad tym, aby znaleźć coraz lepsze metody badania ilości Uranu 238.