Czyżby zbliżał się czas słodyczy bez wyrzutów sumienia? Naukowcy z University of Montreal Hospital Research Centre (CRCHUM) dają pewną nadzieję w tej sprawie. Na łamach czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" ogłosili właśnie odkrycie zupełnie nowego enzymu, który odpowiada za ograniczenie toksycznych efektów działania nadmiaru cukru na tkanki naszego organizmu.

Enzym, nazwany fosfatazą 3-fosfoglicerynianu (G3PP) ma, jak się okazuje, kluczowe znaczenie dla gospodarki glukozą i tworzenia tkanki tłuszczowej. Jego odkrycie może pomóc w tworzeniu nowych metod terapii otyłości i cukrzycy typu 2.

Gdy poziom glukozy w organizmie nadmiernie rośnie, w komórkach podnosi się też zawartość produktu jej rozpadu, 3-fosoglicerynianu, zwanego też glicerolo-3-fosforanem (G3P). G3P jest niezbędny dla tworzenia tkanki tłuszczowej i wytwarzania energii, ale jego nadmiar jest dla komórek toksyczny - mówi współautor pracy, profesor Marc Prentki z University of Montreal. Odkryliśmy, że G3PP może rozkładać znaczną część tego nadprogramowego G3P. Powstający glicerol jest usuwany z komórek, co pomaga je chronić. W ten sposób enzym ten zabezpiecza na przykład wytwarzające insulinę komórki beta trzustki - dodaje.

Poprawna przemiana materii u ssaków wymaga koordynacji szeregu procesów, w tym wydzielania insuliny przez komórki trzustki, produkcji glukozy w wątrobie, magazynowania komórek tłuszczowych w tkance tłuszczowej i spalania jej w celu odzyskania energii. Jeśli, na którymś z etapów tych procesów dojdzie do zaburzenia, zwiększa się ryzyko cukrzycy typu 2, otyłości, czy chorób serca. Przyczyną takiego zaburzenia może być na przykład nadmiar G3P, prowadzący do uszkodzenia komórek beta trzustki. Nowo odkryty enzym pomaga te procesy kontrolować.

Rozkładając glukozę do glicerolu i ułatwiając jego wydzielanie G3PP zapobiega podnoszeniu poziomu G3P w komórkach, tworzeniu nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, zmniejsza też wydzielanie glukozy w wątrobie. Wszystkie te procesy zwiększają ryzyko cukrzycy - dodaje Murthy Madiraju z CRCHUM.

Badacze podkreślają, że znalezienie nowego, tak istotnego dla przemiany materii ssaków enzymu, to od lat 60-tych minionego stulecia prawdziwa rzadkość i G3PP z pewnością trafi do podręczników biochemii. Są poważne nadzieje, że przy okazji pomoże też opracować skuteczniejsze metody walki z chorobami, które stają się już plagami naszej cywilizacji. Kto wie? Być może dzięki niemu będziemy też skuteczniej chronić się przed skutkami naszego zamiłowania do słodyczy. Zawsze można mieć przecież taką nadzieję...