Czy kinowe i telewizyjne filmy staną się wkrótce mniej romantyczne? Czy Hollywood pójdzie za głosem młodego pokolenia Amerykanów, którzy najwyraźniej oczekują na ekranie mniej seksu i romantycznych historii? Naukowcy z University of California Los Angeles Center for Scholars & Storytellers opisują w najnowszym raporcie "Teens & Screens" wyniki badań prowadzonych w grupie 1500 młodych ludzi w wieku od 13 do 24. Okazuje się, że w coraz większym stopniu oczekują fimów koncentrujących się na przyjaźni i relacjach platonicznych.

Wyniki badania pokazują, że 47,5 proc. ankietowanych uważa, że większość filmów telewizyjnych i kinowych nie wymaga wątków seksualnych, 44,3 proc. twierdzi, że motywy romantyczne są mediach nadużywane, 51,5 proc. deklaruje, że oczekują od filmów większej koncentracji na przyjaźni i relacjach platonicznych, 39 proc. chce, by występowało w nich więcej bohaterów aromantycznych i wręcz aseksualnych.

O ile bezpośredni wniosek jest taki, że młodzi ludzie chcą w kinach i telewizji mniej seksu, ankieta w praktyce pokazuje nam, że chcą, by oglądane przez nich media przedstawiały coraz bardziej różnorodną naturę ich relacji - twierdzi współautorka pracy, prof. Yalda T. Uhls, szefowa CSS.

Zdajemy sobie sprawę, że młodzi ludzie cierpią teraz z powodu epidemii samotności i wyraźnie chcą, by miało to odbicie w sztuce, która jest im proponowana. Wiemy, że dla scenarzystów seks i romans są często istotnym elementem budowania więzi bohaterów, warto jednak, by Hollywood dostrzegło potrzebę uwzględnienia szerszego wachlarza relacji młodych ludzi - mówi Uhls, dodając, że najnowsze badania wskazują na to, że młodzi ludzie rzadziej wchodzą w relacje seksualne niż pokolenie ich rodziców, częściej też decydują się na bycie singlem.

W ankiecie pytano też o to, jakie młodzi ludzie chcą oglądać filmy i seriale. 50,5 proc. odpowiadało, że wolą oglądać wszystkie odcinki za jednym razem, 25,5 proc. deklarowało, że wciąż woli, gdy kolejne odcinki pojawiają się co tydzień. Co do samej treści, 56 proc. deklarowało, że woli oryginalne produkcje telewizyjne i filmowe, niż remake'i, kontynuacje, czy dzieła oparte na literaturze książkowej czy komiksowej. Generalnie w ostatnich popandemicznych latach podejście młodych istotnie się zmieniło. O ile jeszcze w 2022 roku woleli oglądać na ekranie "życie inne, niż ich samych", w bieżącym roku zdecydowanie zwrócili się w stronę historii o "życiu takim, jak ich własne".

Jako przedstawicielka pokolenia Z nie jestem tymi wynikami zaskoczona - mówi pierwsza autorka pracy, Stephanie Rivas-Lara z CSS.

W środowisku młodych ludzi silnie dyskutuje się teraz o znaczeniu społeczności po pandemii Covid-19 i związanej z nią przymusowej izolacji. Młodzież szuka w mediach okazji do nawiązania kontaktu, odczuwania przynależności, zderzając się z zatrważającymi nagłówkami o zmianach klimatu, pandemii, czy globalnej destabilizacji, szukają tam tego, co dla nich znajome - dodaje.

Opracowanie: