Naukowcy Michigan State University ogłaszają sukces nowej metody walki z grypą. Badania, których wyniki publikuje w najnowszym numerze czasopismo "Nature Biotechnology" pokazują, jak tworzyć białko, które może przyłączyć się do wirusa grypy i sprawić, że przestanie być dla nas groźny. Metoda okazała się skuteczna między innymi w przypadku niedawnych wirusów świńskiej i ptasiej grypy.

Zespół z Michigan State University, pod kierunkiem profesora Tima Whiteheada, w oparciu o swoje wcześniejsze badania opracował metodę syntetyzowania białek, które mogą przyłączać się do istotnych miejsc osłonki białkowej wirusów grypy i blokować im możliwość atakowania komórek organizmu.

W trakcie prac przeanalizowano miliony wariantów tych białek i wybrano mutacje, które zapewniły ich najbardziej skuteczne działanie. Zbudowane białka okazały się między innymi skuteczne przeciwko głośnym ostatnio pandemicznym wirusom świńskiej grypy H1N1 i ptasiej grypy H5N1.

Zdaniem autorów metody, opracowanie sposobu budowy "terapeutycznych" białek może pomóc w tworzeniu nowych leków. W przyszłości takie białka mogłyby znacznie ułatwić walkę także odmianami wirusa, które dopiero się pojawią.