Budowa centralnego odcinka II linii metra w Warszawie zakończy się 30 września 2014 roku, czyli z rocznym opóźnieniem. Początkowo zakończenie prac planowano bowiem na październik 2013 roku. Jak dowiedział się reporter RMF FM Piotr Glinkowski, nikt nie poniesie konsekwencji za opóźnienie.

Dziś została zawarta ugoda między konsorcjum budującym ten odcinek metra a miastem. Uzgodniono nowy termin zakończenia prac. Przyczyną opóźnień jest m.in. odkrycie nieoznaczonych instalacji, które trzeba było przełożyć, niewybuchy i inne przedmioty wstrzymujące prace. Spowodowało to przesunięcie daty zakończenia budowy odcinka o 337 dni wraz z odbiorami inwestorskimi.

Konsekwencji nie poniesie jednak ani wykonawca budowy, ani jeden z urzędników nadzorujących inwestycję, ani żaden z wiceprezydentów miasta. Rzecznik stołecznego Ratusza tłumaczy, że krytyka, jaka spadła na władze Warszawy, jest niemerytoryczna. Trudno mówić o spektakularnej klapie, gdy mówimy o okolicznościach, które są wyłącznie niezależne i obiektywne - podkreśla Bartosz Milczarczyk.

Co ciekawe, zdaniem Ratusza, zalana stacja Powiśle, osuwające się budynki i pękające ulice nie miały żadnego wpływu na opóźnienie. Do awarii na budowanym przystanku Powiśle doszło w połowie sierpnia ubiegłego roku. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady i konieczne było jego zamknięcie. Z kolei na początku października w rejonie skrzyżowania ul. Szkolnej i Świętokrzyskiej osunął się grunt, ewakuowano wówczas dwa budynki.

Odcinek II linii metra będzie miał siedem przystanków

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński". Podziemna kolej połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.

Wykonawcą centralnego odcinka II linii metra jest włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki - AGP Metro Polska. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.