O godz. 9:40 wystartowała w Warszawie druga linia metra. Wcześniej informację przekazała na Twitterze prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Przejazd nową linią będzie dziś bezpłatny.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała przed odjazdem pierwszego pociągu, że linia zmieni Warszawę. Zmieni całą Warszawę, nie tylko te dzielnice, przez które będzie przechodzić - podkreśliła. Na pewno zmieni się Praga, wiążemy z tym ogromne nadzieje - dodała.

Podziękowała warszawiakom, którzy przez kilka lat znosili uciążliwości związane z budową. Podkreślała, że od niedzieli skróci się do kliku minut przejazd komunikacją miejską z jednej na drugą stronę Wisły.

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Stołeczny ZTM już w piątek przed południem przekazał wskazówki dotyczące korzystania z bramek na II linii metra, które wyglądają inaczej niż na I linii.

Tak (z problemami) powstawało metro

Centralny odcinek drugiej linii metra - o długości ponad 6 km - łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Zobacz, jak powstawało metro. I dlaczego dopiero teraz mogą korzystać z niego warszawiacy. czytaj więcej

"Wystarczy przyłożyć kartę lub wsunąć bilet, a szklane płyty otworzą się same. (...) Wchodząc na stację trzeba skierować się do bramki oznaczonej zieloną strzałką. Przezroczyste tafle są oznakowane żółtymi pasami tak, aby były dobrze widoczne. Po przyłożeniu karty do czytnika od razu rozsuną się szklane płyty, otwierając tym samym przejście. Oczywiście do podziemnej kolejki można wejść również przy użyciu biletu kartonikowego. Dla osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami czy podróżnych z większym bagażem na każdej stacji są szersze bramki" - poinformował ZTM.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

(abs)