Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekaże Cyprowi sprawę internetowego sklepu 3czekolady.pl. Tam zarejestrowana jest spółka prowadząca firmę. Wielu klientów uważa, że zostało oszukanych, bo nieświadomie zobowiązali się do płacenia miesięcznego abonamentu podczas zakładania konta na stronie sklepu.

Wniosek w tej sprawie jest tłumaczony i jeszcze w styczniu ma zostać wysłany na Cypr. Tłumaczona jest między innymi umowa, którą klienci zawarli ze sklepem, gdy zakładali konto na jego stronie. Urzędnicy wskazują także na zapisy umowy, które ich zdaniem budzą wątpliwości.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostał do tej pory kilkadziesiąt zgłoszeń od osób, które czują się oszukane.

Aktualnie UOKiK przygotowuje wniosek do organu właściwego w zakresie ochrony praw konsumentów na Cyprze celem podjęcia przez niego działań wobec Price Europe Investments Ltd, które doprowadzą do wyeliminowania naruszeń mogących godzić w prawa i interesy polskich konsumentów. Według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów, w sytuacji podejrzenia naruszenia wewnątrzwspólnotowego, UOKiK zwraca się z wnioskiem o pomoc do organu właściwego państwa członkowskiego, na którego terytorium sprzedawca ma siedzibę - powiedziała RMF FM Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

Polscy urzędnicy nie chcą jednak jednoznacznie powiedzieć, czy fakt, że kluczowe dla klientów informacje znalazły się na końcu umowy to łamanie prawa.

Klienci dostają już faktury za założenie i prowadzenie konta. Taki miesięczny abonament to prawie 150 złotych za każdy miesiąc.

Faktury trafiają także do tych osób, które wypowiedziały umowy przed upływem 10 dni od założenia kont. Taką możliwość daje im prawo. Wielu klientów wysyłało listy w tej sprawie zarówno na polski jak i cypryjski adres firmy.

Dostałem fakturę, ale jej nie zapłaciłam. Po tygodniu otrzymałam maila z informacją, ze zostaję wpisana na listę dłużników w tej firmie oraz, że moje zobowiązania zostaną wystawione na internetowej giełdzie dłużników. Spodziewam się wkrótce kolejnej faktury. Płacić i tak nie zamierzam - powiedziała reporterowi RMF FM jedna z klientek sklepu. 

Internauci przyznają, że dali się zwieść darmowym koszem słodyczy, który miał być nagrodą za umieszczenie na czas dwóch tygodni informacji o 3czekoladach.pl na facebook'owym profilu użytkownika. Aby go dostać było trzeba zarejestrować się na stronie sklepu. "Nagle okazuje się, że w mailu z rejestracją jest jakiś załącznik. Wchodząc na niego dowiadujemy się, że podpisaliśmy umowę z firmą na czas nieokreślony i teraz co miesiąc będziemy musieli im płacić 150 zł! Dech nam zapiera ! Przecież nikt nie powiedział tego wcześniej. Z jakiej racji mamy coś płacić ? Próbujemy usuwać konta, zamówienia darmowych koszy, nic z tego... Wpadliśmy jak śliwki w kompot" - pisała do nas w grudniu pani Iwona.

Podobne informacje dostaliśmy od wielu innych słuchaczy. Jak informowali wzmiankę o miesięcznym abonamencie umieszczono na samym końcu umowy. Informacja podana była w mało przejrzysty sposób. Co ciekawe nie można było dodzwonić się pod numer telefonu podany na stronie internetowego sklepu. Pod podanym na niej warszawskim adresem firmy mieści się... hotel. Spółka prowadzące sklep jest zarejestrowana na Cyprze.

(ug)