PKP PLK wprowadzą od poniedziałku ponowne ograniczenia w ruchu pociągów na remontowanym odcinku linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Od poniedziałku do piątku w godz. 9:30-14:30 tory pomiędzy Krakowem Głównym i Podłężem będą zamykane.

PKP PLK wprowadzą od poniedziałku ponowne ograniczenia w ruchu pociągów na remontowanym odcinku linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Od poniedziałku do piątku w godz. 9:30-14:30 tory pomiędzy Krakowem Głównym i Podłężem będą zamykane.
Zdj. ilustracyjne /Archiwum RMF FM

Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnąca przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Jak poinformowała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, codzienna przerwa w kursowaniu składów w dni powszednie od 9:30 do 14:30 będzie wynikać z zaplanowanej w tym czasie przez wykonawcę intensyfikacji prac budowlanych. Zarządca sieci zakłada, że utrudnienia te potrwają do 20 października.

Według PKP PLK zmiana organizacji ruchu pociągów wprowadzona jest poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe. Dodatkowo niektóre pociągi zostaną przekierowanie z Krakowa Płaszowa na linię obwodową. Niektóre połączenia zostaną zastąpione autokarami lub zmienią trasę. Szczegółowo o zmianach w kursowaniu pociągów będą informować przewoźnicy.

Na czym polegają prace remontowe?

Rozpoczęte w lipcu zeszłego roku prace modernizacyjne linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.

Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.

Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.

(mn)