Nawet do jutra może potrwać skomplikowana operacja rozładowywania najcięższych elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Jej części przypłynęły do Gdańska w zeszłym tygodniu na statku z Rotterdamu.

Średnica tarczy gdańskiej maszyny TBM mierzy 12,6 metra - dwa razy więcej niż pracującej na budowie warszawskiego metra "Anny". Elementy maszyny ważą od 70 do nawet 230 ton. To jest m.in. obudowa TBM’a, podzielona na kilka części. Cała ta jednostka napędowa, czyli silnik, serce maszyny - ważące ponad 200 ton - i oczywiście element tarczy - opisuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej spółki realizującej inwestycję. Pływający dźwig wyładuje elementy na specjalną platformę transportową. Tak zwany osiemnastokołowiec przewiezie je następnie w miejsce budowy tunelu. Tam trwają już prace przy specjalnym szybie startowym, którym opuszczany będzie TBM. Wiercenie zacznie się 19 metrów pod poziomem morza.

Do początku drążenia tunelu jednak jeszcze daleka droga. Fragmenty maszyny TBM do Gdańska docierają także tirami. Aby przewieźć wszystkie, potrzeba łącznie aż 100 transportów. Mniej więcej połowa już się odbyła. Najcięższe elementy będą teraz składane. Przez miesiąc w specjalnych namiotach będzie trwało spawanie rozłączonych teraz części - tarczy i obudowy. Potem samo spuszczanie ich do szybu będzie oznaczało montowanie ich wewnątrz tego szybu startowego. Do tej operacji zostanie sprowadzony specjalny dźwig o nośności aż 700 ton. Ten dźwig prawdopodobnie przyjedzie do nas z Maroka. Zostanie na budowie praktycznie do samego końca. Bo po tej operacji spuszczania części TBM-u ten dźwig będzie służył do tego, żeby w głąb szybu opuszczać obudowy - tak ważne tubingi, których tunel będzie powstawał - mówi Skorupka-Kaczmarek.

Opuszczanie TBM powinno odbyć się w grudniu. Maszyna ma rozpocząć swoją pracę w pierwszym kwartale 2013 roku. Ponad kilometrowy tunel powstanie w ramach budowy Trasy Słowackiego w Gdańsku. Odcinek z tunelem to tak zwane IV zadanie tej inwestycji. Powstać mają dwa równoległe tunele dla każdego kierunku ruchu. Koszt całego zadania IV to niemalże 900 mln złotych. Prace powinny zakończyć się do października 2014 roku.