W Chinach sprzedaje się najwięcej luksusowych samochodów na świecie. Producenci rolls-royce'ów, lamborghini, mercedesów i porsche notują w Państwie Środka kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży.

Z najnowszego raportu firmy Rolls-Royce wynika, że po raz pierwszy w historii Chiny stały się największym odbiorcą luksusowych samochodów tej marki, wyprzedzając dotychczasowego lidera - Stany Zjednoczone.

W 2011 roku Rolls-Royce sprzedał 3538 luksusowych samochodów, notując w ten sposób 30-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Z tej puli Chińczycy kupili ponad 1000 aut. Dla porównania w USA w 2011 roku nabywców znalazło 990 samochodów tej marki.

Według informacji biznesowej agencji informacyjnej IHS Automotive, w najbliższych latach w Chinach popyt na luksusowe limuzyny i pojazdy SUV będzie dalej gwałtownie rosnąć. Zgodnie z prognozami, do 2015 roku sprzedaż superluksusowych samochodów takich marek jak Bentley, Lamborghini, Maserati, czy Ferrari powinna zwiększyć się dwukrotnie i osiągnąć poziom ponad 8 tys. sprzedawanych egzemplarzy rocznie.

Przykładem dynamiki wzrostu zapotrzebowania na samochody luksusowe w Państwie Środka jest sukces Lamborghini. W 2009 roku sprzedano tam 80 egzemplarzy aut sportowych, rok później 206, a w ubiegłym roku nabywców znalazły już 342 samochody. To gigantyczny, blisko 70-procentowy wzrost.

Patrząc z dłuższej perspektywy, rynek chiński ma ogromny potencjał - twierdzi generalny dyrektor biura sprzedaży Lamborghini w strefie Azji i Pacyfiku, Christian Mastro. Przedstawiciel koncernu poinformował także, że w 2012 roku Lamborghini planuje kampanię marketingową i zwiększenie liczby swoich salonów w Chinach z sześciu do dwudziestu.

Do tej pory największym odbiorcą luksusowych limuzyn i eleganckich samochodów sportowych byli politycy, biznesmeni i sławni artyści. Obecnie dołączyli do nich nowobogaccy milionerzy z Chin, Rosji, Indii i Republiki Południowej Afryki. Tym samym punkt ciężkości znaczenia rynku sprzedaży przeniósł się na Wschód.

Podsumowując korzystną dla luksusowych marek tendencję, dyrektor generalny Rolls-Royce'a, Torsten Mueller-Oetvoes powiedział: Doceniając znaczenie nowo rosnących rynków, firma Rolls-Royce planuje badania nad samochodem przeznaczonym specjalnie na rynek chiński i rosyjski.