83 procent menedżerek w firmach chciałoby zasiadać w zarządzie lub radzie nadzorczej, natomiast 40 procent uważa, że kobiety sprawdzą się w każdej branży - wynika z badania PwC opublikowanego w marcu i przeprowadzonego razem z organizacją Sukces Pisany Szminką.

Zdaniem Polek zajmujących stanowiska menedżerskie, kobiety do stylu zarządzania firmą wnoszą przede wszystkim kompetencje skutecznej komunikacji (93 procent ankietowanych wskazało taką odpowiedź).

Coraz więcej firm i organizacji głośno mówi o potrzebie dawania kobietom szans na bycie liderkami i menedżerkami. Jednak 55 procent ankietowanych nie czuje, aby te deklaracje i hasła były wprowadzane w życie.

Niemal co trzecia kobieta uważa, że jej pracodawca faworyzuje mężczyzn. Kobiety, jako kluczową sprawę budowania dobrej i efektywnej współpracy w firmie uważają informację zwrotną. Chcą być oceniane (i doceniane), chcą wiedzieć jak ich praca jest postrzegana. 51 procent pań życzyłoby sobie, aby pracodawca regularnie dawał im informację zwrotną na temat jakości i wydajności ich pracy.

Kariera czy rodzina?

Z sondażu przeprowadzonego przez PwC wynika, że jednym z największych wyzwań w budowaniu kariery jest równowaga między życiem prywatnym i zawodowym (wskazuje na to 65 procent respondentek). Ponad połowa badanych menedżerek deklaruje, że w trakcie budowania swojej kariery zawodowej musiała zrezygnować lub w dużym stopniu ograniczyć czas przeznaczany na własne zainteresowania, a prawie 40 procent ograniczyła swoje życie towarzyskie.

Mimo że kobiet na stanowiskach zarządczych jest coraz więcej, 34 procent nie widzi możliwość rozwoju prowadzącego do awansu. 62 procent ankietowanych pań potwierdziło brak akceptacji dla kobiet na wysokim stanowisku ze strony osób zarządzających firmą.

Ankietowane przez PwC polskie menedżerki twierdzą, że cechy, jakich może brakować kobietom w zarządzaniu firmą, to brak wiary we własne kompetencje (62 procent badanych) oraz brak gotowości do podjęcia ryzyka (na tę cechę zwróciło uwagę 46 procent ankietowanych).

Badanie "Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym kształtowaniu liderek" zostało przeprowadzone przez PwC w styczniu 2015 roku na grupie ponad stu menadżerek średniego i wyższego szczebla zarządczego (na stanowiskach: prezes, właściciel firmy, członek zarządu, członek rady nadzorczej, kierownik, dyrektor, inne stanowisko na szczeblu kierowniczym), w tym 60 procent  badanych z firm zatrudniających powyżej 250 osób. 23 procent przebadanych menedżerek było w wieku poniżej 35 lat.

(ug)