Nowosądecki producent taboru kolejowego - NEWAG S.A podpisał swój pierwszy kontrakt zagraniczny. Polski producent ma w ciągu najbliższych czterech lat dostarczyć nawet dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych, które mają jeździć na Sycylii. Maksymalna wartość kontraktu to 40 mln euro. Umowę z Kolejami Etneńskimi podpisano w środę a w czwartek spółka zadebiutuje na giełdzie.

NEWAG zrealizuje kontrakt, jaki w 2010 roku zawarła włoska firma Costa Sistemi Ferroviari na dostawę czterech dwukierunkowych jednostek spalinowych z podwójnym motorem. Włoski kontrahent upadł, a jego aktywa wraz z zawartym trzy lata temu kontraktem przejął właśnie NEWAG. Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa miała nastąpić jednak po uzyskaniu zgody m.in. włoskiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, oraz włoskiej Prokuratorii Krajowej na wstąpienie NEWAG-u w miejsce Costa Sistemi Ferroviari.

Warunki te udało się spełnić i zmieniona umowa przewiduje prawo Kolei Etneńskich do zamówienia maksymalnie 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych w ciągu czterech lat. Maksymalna wartość umowy to 40 milionów euro. Koleje mają jednak prawo zamówić następne pojazdy, na dostawę których podpisane zostaną odrębne umowy.

Szynobusy jakie NEWAG S.A. wyprodukuje dla włoskiego odbiorcy to nowoczesne pojazdy z silnikiem diesla i przekładnią elektryczną. Zaawansowana technologia napędu oraz zawieszenia pojazdu pozwolą na wyciszenie kabiny pasażerskiej. Konfiguracja wnętrza przedziału pasażerskiego umożliwi eksploatację pojazdu zarówno w ruchu miejskim jak i podmiejskim. Minimalna liczba miejsc siedzących wynosi 100 i może zostać zmniejszana w zależności od potrzeb przewoźnika.

Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i przystosowane również do przewozu osób niepełnosprawnych. W pojazdach zainstalowany zostanie monitoring, wbudowany będzie system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. Kabina maszynisty wyposażona będzie w system umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.

Spalinowe zespoły trakcyjne pojadą z maksymalną  prędkością do 100 km/h. Pierwsze cztery pojazdy wyprodukowane w Nowym Sączu powinny wyjechać na włoskie tory za 20 miesięcy. Projekt ich bryły i wnętrza powstanie we Włoszech.

To bardzo ważny kontrakt dla NEWAG-u, bo spółka właśnie z eksportem swoich produktów wiąże przyszłość. W czwartek spółka zadebiutuje na warszawskiej giełdzie.

NEWAG jest producentem elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, lokomotyw, a także we współpracy z Siemensem produkuje wagony dla warszawskiego metra.

ug