W poniedziałek rozpoczęła się budowa 9-km obwodnicy Oświęcimia, będącej częścią drogi S1, wiodącej z węzła Kosztowy do Bielska–Białej. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że jest to droga ważna dla całego regionu, na którą mieszkańcy czekali od lat.

Adamczyk zaznaczył, że obwodnica Oświęcimia będzie stanowiła połączenie drogi krajowej nr 44 z nowo powstającą drogą ekspresową S1, a przez węzeł Kosztowy także autostradą A4. Sama obwodnica - wskazał minister - powstaje w ramach większej inwestycji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S1.

Dzięki zaangażowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (...) przygotowano wielkie przedsięwzięcie inwestycyjne, jakim jest przebudowa i budowa w nowym śladzie drogi ekspresowej S1 (...). Ta inwestycja już jest w bezpośredniej realizacji - maszyny pracują na budowie, sporo się już tam dzieje - mówił minister infrastruktury.

Można powiedzieć, że mieszkańcom miasta, ale także i regionu będzie po wybudowaniu tej drogi żyło się znakomicie lepiej, mając na myśli przede wszystkim komunikację samochodową - zaznaczył Adamczyk.

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę 9-km obwodnicy Oświęcimia, będącej częścią drogi S1 wiodącej z węzła Kosztowy do Bielska-Białej, w lipcu 2020 r. Inwestycję realizuje firma Budimex za 467,6 mln zł. Zgodnie z harmonogramem budowa ma się zakończyć w 2024 r.

W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga krajowa klasy GP o długości 9 km, która przebiegnie po nowym śladzie, od S1 do istniejącej DK44. Powstaną trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy. Do czasu budowy nie są wliczane okresy zimowe: od 15 grudnia do 15 marca.

Przy budowie obwodnicy szczególnego podejścia od wykonawcy będzie wymagał fragment drogi, który znajdzie się w sąsiedztwie byłego niemieckiego obozu Auschwitz. To Miejsce Pamięci wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W związku z tym został opracowany raport, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Obwodnica Oświęcimia to część zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice - Bielsko-Biała. Jest czwartą częścią podzielonej na cztery odcinki inwestycji drogowej od węzła w Kosztowach do Bielska-Białej. Pozostałe to: węzeł Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, a także od Dankowic do węzła Suchy Potok (z węzłem) w Bielsku-Białej.

Docelowo cała droga S1 będzie liczyła 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Cała droga ma zostać oddana do użytku w 2024 r.