Nie chcesz się poślizgnąć na śliskiej powierzchni, idź szybkim pewnym krokiem - radzą naukowcy z Południowej Karoliny. Do takich wniosków doprowadziły ich badania prowadzone na... perliczkach. Okazuje się, że ten popularny ptak domowy porusza się na śliskiej powierzchni podobnie, jak człowiek, stąd jego badania mogą pomóc i nam przyjąć bardziej stabilną postawę.

Jak pisze czasopismo "Journal of Experimental Biology", badania prowadzone przez naukowców z Clemson University i College of Charleston sugerują, że przejście po lodzie, albo świeżo umytej, mokrej podłodze zdecydowanym, pewnym krokiem zmniejsza nasze ryzyko upadku. Wszystko dlatego, że poruszając się powoli i ostrożnie, zmieniamy naturalny sposób przenoszenia ciężaru ciała.

Dla stabilności ruchu ważne jest, by jak najszybciej po dotknięciu stopą powierzchni, przenieść ciężar ciała do przodu. Poruszając się naturalnie, czynimy to mimowolnie, jeśli próbujemy poruszać się ostrożnie, zaburzamy ten mechanizm. Naukowcy z Północnej Karoliny pokazali przy okazji, że na prawdę niewiele potrzeba nam, by się poślizgnąć i przewrócić, wystarczy 10 centymetrów śliskiej powierzchni.

Zima co prawda się już kończy, ale warto sobie te informacje zapamiętać, na wypadek, gdyby miały jeszcze pojawić się jakieś przymrozki.