Pojawiłą się kolejna szansa na postęp medycyny regeneracyjnej. Naukowcy z Max Planck Institute for Molecular Biomedicine w Münster ogłosili właśnie, że udało im się w nowy sposób otrzymać z dorosłych komórek skóry komórki macierzyste, które można wykorzystać na przykład do odbudowy tkanki nerwowej. Pisze o tym w najnowszym numerze czasopismo "Cell Stem Cell".

Do tej pory podejmowano udane próby uzyskania z komórek skóry komórek macierzystych pluripotentnych, które mogą rozwinąć się w niemal wszystkie tkanki ciała. To one wydawały się dobrą alternatywą dla komórek macierzystych pobieranych z embrionów. Badania pokazały jednak, że komórki pluripotentne w pewnych warunkach zamiast odtwarzać pożądaną tkankę mogą dać początek tkance nowotworowej.

Teraz naukowcy z Instytutu Maxa Plancka poprzez odpowiednie manipulacje z wykorzystaniem różnych czynników wzrostu, doprowadzili do powstania komórek macierzystych multipotentnych, nie tak wszechstronnych, ale jak się wydaje znacznie bezpieczniejszych. Odkryto przy okazji znaczenie czynnika Brn4, który nie był wcześniej wykorzystywany w takich eksperymentach.

Na razie metoda okazała się skuteczna w badaniach na zwierzętach, ale nadzieje na sukces u ludzi są poważne. Jeśli się spełnią, szanse rozwoju medycyny regeneracyjnej znacznie wzrosną. I to bez uciekania się do wątpliwej etycznie procedury pozyskiwania komórek macierzystych z embrionów.