Brytyjscy naukowcy odkryli istotny mechanizm, który sprzyja rozwojowi nowotworów. Badacze z University of East Anglia (UEA) znaleźli gen, który ma kluczowe znaczenie dla procesu metastazy, czyli przerzutów nowotworów. Ich odkrycie, opublikowane na łamach czasopisma "Oncogene" może pomóc w tworzeniu nowych skutecznych leków, ułatwiających walką z rakiem.

Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Anglii odkryli, że istotne znaczenie dla procesu metastazy ma gen WWP2, który uruchamia proces "obejścia" naturalnych mechanizmów obronnych organizmu. Gen kontroluje działanie enzymu, który rozkłada naturalny inhibitor wzrostu komórek nowotworowych.

Jeśli przy użyciu odpowiednich leków uda się zablokować działanie tego genu, cały wysiłek będzie można skoncentrować na walce z pierwotnym nowotworem, bez ryzyka, że rozprzestrzeni się do innych organów ciała.

Badacze z UEA pokazali w warunkach laboratoryjnych, że zablokowanie działania WWP2 przyczynia się do wzrostu poziomu inhibitora i sprawia, że komórki rakowe przestają się rozwijać. Teraz trzeba będzie znaleźć lek, możliwy do zastosowania u ludzi. Autorzy odkrycia są przekonani, że dalsze badania mogą doprowadzić do przełomu już w tym dziesięcioleciu.