Norwegia przesuwa granice inżynierii. Trwa budowa Rogfast - najdłuższego i najgłębszego na świecie podmorskiego tunelu drogowego. Inwestycja ma zrewolucjonizować komunikację na zachodnim wybrzeżu kraju, skracając czas podróży między największymi miastami oraz stając się kluczowym elementem przyszłej trasy E39.
- Rogfast to budowany w Norwegii podmorski tunel drogowy o długości 27 km.
- Tunel będzie miał dwie oddzielne rury, każda z dwoma pasami ruchu przeznaczonymi wyłącznie dla samochodów.
- Budowa rozpoczęła się w styczniu 2018 roku, została wstrzymana po dwóch latach z powodu kosztów i wznowiona pod koniec 2021 roku.
- Planowane zakończenie inwestycji to 2033 rok, a koszt szacuje się na 25 miliardów koron norweskich (2,4 mld dolarów).
- Budowa wymaga zaawansowanych technologii, w tym precyzyjnych systemów laserowych i nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.
- Najnowsze informacje z kraju i ze świata na rmf24.pl.
Rogfast, czyli "Rogaland fastforbindelse", będzie miał aż 27 kilometrów długości i poprowadzi kierowców na głębokości nawet 392 metrów pod poziomem morza. Tunel składać się będzie z dwóch oddzielnych rur, każda z dwoma pasami ruchu, przeznaczonych wyłącznie dla samochodów. W połowie trasy, na głębokości 230 metrów, powstanie podwójne rondo umożliwiające zjazd na wyspę Kvitsøy - najmniejszą norweską gminę.
Budowa tunelu rozpoczęła się w styczniu 2018 roku, jednak już po dwóch latach została wstrzymana z powodu przewidywanych przekroczeń kosztów. Po restrukturyzacji projektu prace wznowiono pod koniec 2021 roku. Całość ma być gotowa w 2033 roku, a koszt inwestycji szacuje się na około 25 miliardów koron norweskich, czyli 2,4 miliarda dolarów.
Noruega construye Rogfast", el tnel submarino ms largo y profundo del mundo: Tendr 27 kilmetros de longitudhttps://t.co/bW5jpWuMVS
CNNChileDecember 3, 2025
Rogfast ma zastąpić dotychczasowe połączenia promowe, skracając czas przejazdu między Stavanger a Bergen - drugim i czwartym co do wielkości miastem Norwegii - o około 40 minut.
To ogromna zmiana nie tylko dla kierowców, ale i dla lokalnych społeczności oraz gospodarki regionu. Tunel znacząco poprawi dostępność zachodniego wybrzeża, tworząc szybsze i bardziej niezawodne połączenie między Stavanger a Haugesund - podkreśla Anne Brit Moen, menedżerka projektu w firmie Skanska.
Budowa tak długiego tunelu podmorskiego to nie lada wyzwanie. Prace prowadzone są jednocześnie z obu stron, a zespoły mają spotkać się w środku z dokładnością do zaledwie 5 centymetrów. Precyzję zapewniają zaawansowane systemy laserowe, które tworzą cyfrowy model tunelu i pozwalają na bieżąco kontrolować postępy.
Inżynierowie muszą zmierzyć się także z trudnymi warunkami geologicznymi i problemem przecieków słonej wody. Dodatkowo, tunel zostanie wyposażony w nowoczesny system wentylacji oraz monitoring, który zadba o bezpieczeństwo kierowców i sprawny przepływ ruchu.
Norway is building the Rogfast Tunnel, a 27 km undersea highway linking Stavanger and Bergen, cutting E39 travel from 11 hrs to just 35 min.Set to become the worlds longest and deepest subsea road tunnel, it will change trade and tourism in the region.pic.twitter.com/DKc3W3kyuW
Rainmaker1973October 30, 2025
Rogfast to kluczowy element modernizacji trasy E39, która biegnie wzdłuż norweskiego wybrzeża na długości 1100 kilometrów. Obecnie jej pokonanie zajmuje 21 godzin i wymaga siedmiu przepraw promowych.
Docelowo, dzięki tunelom i mostom, cała trasa ma być przejezdna bez promów, a czas podróży skróci się o połowę. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2050 rok.
Obecnie najdłuższym tunelem z odcinkiem podmorskim jest japoński Seikan, przeznaczony wyłącznie dla kolei (53,85 km długości, z czego 23,3 km pod wodą). Słynny Eurotunel łączący Anglię z Francją również jest dłuższy (50,46 km), ale jego podmorski fragment liczy 37,9 km. Rogfast będzie jednak znacznie głębszy niż oba te obiekty - Seikan sięga 240 metrów, a Eurotunel 115 metrów pod poziomem morza.